@article { author = {Barotti, Maryam and Akbariyan, Reza and Kakaie, Ghasem}, title = {مبانی تصور ذات الهی از دیدگاه علامه طباطبائی}, journal = {معرفت فلسفی 59، بهار 1397}, volume = {15}, number = {3}, pages = {79-96}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Allameh Tabataba'i, in his Principles of the Philosophy and Methodology of Realism, considers the reality as the apprehension of the Divine essence; but he has represented a various conception from reality and the Divine essence (restricted to the attributes or necessities etc.). This paper, seeks to analyze the selected conception of the Divine essence from the viewpoint of Allameh Tabataba'i. This conception is the same reality that is beyond any absoluteness and determination; but considering the Divine essence as a conditioned reality, absolute reality versus absolute and conditioned reality, is not compatible with the selected conception of the Divine essence of Allameh Tabataba'i. Although, these conception are compatible with each other based on different conception. Finally, by analyzing the quality of formation of absolute reality in mind, the abstract method of Allameh will be subordinated to the negative concept and negation of concept. }, keywords = {reality, Conception, Divine essence, negation of concept, negative concept, Allameh Tabataba'i., }, title_fa = {مبانی تصور ذات الهی از دیدگاه علامه طباطبائی}, abstract_fa ={علامه طباطبائی در «اصول فلسفه»، واقعیت را تصور ذات الهی می داند؛ اما در آثار گوناگون خود تصورات متفاوتی از ذات الهی (به صفت منحصر یا لوازم یا...) ارائه می نماید و نیز تصورات مختلفی از واقعیت تبیین می کند. در این مقاله تلاش شده است تا تصور مختار علامه طباطبائی از ذات الهی، بر اساس مبانی آن تبیین و تحلیل گردد. این تصور همان واقعیت ورای اطلاق و تقیید است؛ اما تبیین و تحلیل تصور ذات الهی به عنوان واقعیت مقید، واقعیت مطلق در برابر مقید و مطلق واقعیت، مطابق با تصور مختار از ذات الهی و مبانی موردنظر علامه طباطبائی نیست؛ هرچند، میان این تصورات با ابتنا بر مبانی مختلف، سازگاری برقرار است. در نهایت با تحلیل نحوه شکل‎گیری واقعیت مطلق در ذهن از دیدگاه علامه طباطبائی، روش انتزاع علامه به تصور سلبی و سلب تصور منوط می گردد. }, keywords_fa = {تصور ,علامه طباطبائی ,واقعیت ,ذات الهی ,سلب تصور ,تصور سلبی ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2625}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/6_14.pdf} }