TY - JOUR ID - 2621 TI - مقام فوق تجرد عقلی نفس از دیدگاه صدرالمتألهین، امام خمینی ره و علامه حسن‌زاده آملی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Mohsen, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم AU - Ahmad, AD - دانشیار - گروه فلسفه دانشگاه قم Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 3 SP - 25EP - 44نفس ,حرکت جوهری ,تجرد از ماهیت ,فوق تجرد ,خلیفه‌الهی ,وحدت حقه ظلیه ,DO - AB - بحث از مقام فوق تجرد نفس، یکی از مهم ترین مباحث، در معرفت نفس انسانی است. در این نوشتار مسئله را طبق مبنای هستی شناسی مؤسس حکمت متعالیه، صدرالمتألهین مطرح می کنیم و به شرح ادله نقلی آن توسط فیلسوف و عارف برجسته پیرو مکتب او، امام خمینی ره می پردازیم. سپس براهین و ادله عقلی علامه حسن زاده آملی را در این زمینه بررسی می کنیم. این نظریه، عبارت است از تجرد نفس از ماهیت. ماهیت حکایت از حد و قصور شیء و ضعف و نقص آن دارد، حال اینکه نفس را حد یقف نیست. ازاین رو حد منطقی برای او نیست، هرچند او را نسبت به مافوقش حد به معنای نفاد است.     این نظریه آنچنان شریف است که همه مبانی حکمت صدرایی، اعم از اصالت وجود، وحدت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول را به صورت سلسله ای زنجیروار، به هم پیوند می دهد و باید دانست شناخت نفس در این مقام، بدون فهم این مبانی میسر نیست. نفس، در این مقام ار ویژگی هایی همچون وحدت حقه ظلیه، خلیفه‌ی الهی و مقام اتصال بین ماسوی الله و حق تعالی برخوردار می شود. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2621 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2_14.pdf ER -