TY - JOUR ID - 2603 TI - بازگشت به اصل؛ درآمدی بر نگاه وحدت‌گرا به علوم از منظر حکمت اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Hosein, sarabadani Tafreshi AD - دانشجوی دکتری - مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق (ع) AU - Karim, Ibrahimi AD - دانشجوی دکتری - مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران AU - Mohammad Taghi, AD - استادیار - ریاضی محض دانشگاه یاسوج AU - Hosein, Ph.D. in Cultural Policy, Baqir al-Olum University AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 15 IS - 1 SP - 89EP - 106وحدت علوم ,تخصص‌گرایی ,نظریه عمومی سیستم‌ها ,مطالعات میان‌رشته‌ای ,مسائل تمدنی ,DO - AB - علم و دانش پیش از مدرنیته و عصر جدید، در حوزه­های تمدنی گوناگون از نوعی وحدت و انسجام برخوردار بود. اگرچه دانش مشتمل بر قلمروهای گوناگون بود، اما این قلمروها در پیوند با یکدیگر یک کل واحد را تشکیل می دادند و از یکدیگر قابل تفکیک نبودند؛ ولی هم زمان با آغاز عصر مدرن دوران انشقاق و ازهم گسیختگی میان علوم و معارف بشری آغاز شد. جنبش مطالعات میان رشته­ای، تفکر سیستمی و برخی جریانات فرهنگی و فلسفی در غرب، ضمن توجه به عرصه‌ی وحدت­گرایی در علوم، به انتقاد از حرکت علم مدرن در مسیر تخصص­گرایی پرداختند و بر این نکته تأکید داشتند که این نگاه تخصص گرا، فاقد کارایی لازم برای برطرف کردن نیازها و مسائل تمدنی غرب است. در این پژوهش ضمن معرفی انتقادی برخی جریان های وحدت گرا در ساحت علوم، به بررسی و تحلیل آن از منظر حکمت اسلامی پرداخته ایم. به نظر می رسد دانش در این منظر، از نوعی وحدت منسجم و یک پارچه برخوردار است که در ادبیات قدمای ما از آن تعبیر به حکمت می شده است. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2603 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/6_12.pdf ER -