TY - JOUR ID - 2601 TI - نحوه‌ی تحقق مفاهیم فلسفی در فلسفه‌ی مشاء JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Mohammad, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Rahman, Oshriye AD - استادیار - دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 15 IS - 1 SP - 55EP - 73مفهوم ,عرض ,مفاهیم فلسفی ,مصداقی بودنم ,معروض ,عرض تحلیلی ,عرض انضمامی (خارجی) ,DO - AB - در دوران معاصر اغلب شاهد قرائت هایی صدرایی و یا نوصدرایی از دیدگاه مشائیان در مسئله‌ی نحوه‌ی تحقق مفاهیم فلسفی هستیم؛ قرائتی که بر اساس مبانی فلسفی مشاء و آثار برجای مانده از آنها و نیز قرائت برجسته ترین شارحان و منتقدان فلسفه‌ی مشاء، از جمله صدرالمتألهین، مردود است و قابل دفاع نیست. امروزه اغلب این دیدگاه به مشائیان نسبت داده می شود که این جماعت مفاهیم فلسفی را به نحو عرض تحلیلی و متحد با معروض، در خارج موجود می دانند؛ لکن مراجعه به آثار برجای مانده از فیلسوفان مشاء، ما را به یک سلسله مبانی در فلسفه مشاء می رساند که طبق آن مبانی، اساساً فلسفه‌ی مشاء ظرفیت طرح نظریه‌ی عرض تحلیلی و اتحاد عرض با معروض را ندارد و نیز بر اساس همین مبانی، نحوه‌ی وجود اعراض صرفاً به صورت انضمامی ممکن خواهد بود. البته لازم است یادآور شویم که در آثار ابن سینا گاه وی در مواردی قائل به اتحاد چند مفهوم متباین در مصداق واحد است. ما این دیدگاه را به عنوان دیدگاه نادر و غیررایج در فلسفه‌ی مشاء ارزیابی می کنیم که البته همین دیدگاه، بعدها در حکمت متعالیه به عنوان دیدگاه رایج در نحوه‌ی تحقق مفاهیم فلسفی شناخته شد. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2601 L1 - ER -