@article { author = {Muallemi, Hasan}, title = {نقد و بررسى ادله وجود ذهنى و میزان دلالت آنها}, journal = {معرفت فلسفی 55، بهار 1396}, volume = {14}, number = {3}, pages = {7-27}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The philosophers’ claims in the discussion on mental existence are as follows: (a) Negation of the superfluity of knowledge of outside world; and (b) substantial correspondence regarding the substances. They have argued that they are capable of proving the first claim, although it is axiomatic and needless of any proof; this is because the existence of mental concepts is a conscientious matter. Those arguments, however, are not able to prove the second claim, unless some other premises and introductions are added and referring the discussion on “correspondence of knowledge” to the dependence of theories on axioms, which is the proper place for discussion on correspondence. What are axiomatic and true in the discussion on mental existence are as follows: There are conceptions in the mind that refer to the external world; These conceptions correspond to their essential references. Finally, the aforementioned arguments cannot prove that external substances themselves come to mind exactly or the corresponding concepts come to mind. }, keywords = {arguments for mental existence, mind-object correspondence, non relationality of knowledge., }, title_fa = {نقد و بررسى ادله وجود ذهنى و میزان دلالت آنها}, abstract_fa ={مدعاى فیلسوفان در بحث وجود ذهنى دو چیز است: 1. نفى اضافه بودن علم به خارج؛ 2. مطابقت ماهوى در باب ماهیات. آنان ادله اى بر این مدعیات اقامه کرده اند که توان اثبات مدعاى اول را دارند؛ هرچند این مدعا بدیهى است و نیازى به برهان ندارد؛ زیرا وجود مفاهیم ذهنى یک امر وجدانى است. با این حال این براهین توان اثبات مدعاى دوم را ندارند، مگر با تکمیل و اضافه کردن مقدمات دیگر و یا ارجاع بحث مطابقت علم به باب ابتناى نظریات بر بدیهیات که جاى اصلى بحث مطابقت است. آنچه در بحث وجود ذهنى، بدیهى و حق است دو چیز است: 1. مفاهیمى در ذهن وجود دارند که حاکى از خارج اند؛ 2. این مفاهیم با محکى بالذات خود مطابق اند. نهایتا اینکه ادله یادشده نمى توانند ثابت کنند که ماهیات خارجى عینا به ذهن مى آیند یا مفاهیم مطابق با آنها به ذهن مى آید.   }, keywords_fa = {وجود ذهنى ,ادله وجود ذهنى ,مطابقت ذهن و عین ,اضافه نبودن علم ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2576}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_9.pdf} }