@article { author = {Marzani, Hojjatollah}, title = {بررسى دیدگاه مخالفان قاعده حداکثرى سنخیت علت و معلول}, journal = {معرفت فلسفی 54، زمستان 1395}, volume = {14}, number = {2}, pages = {27-52}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسى دیدگاه مخالفان قاعده حداکثرى سنخیت علت و معلول}, abstract_fa ={یکى از فروع مهم اصل علیت، قاعده سنخیت علت و معلول است که موجب تقابل فیلسوفان مدافع این قاعده با مخالفان آن شده است. این مخالفت ها را با توجه به دو معناى حداقلى و حداکثرى سنخیت، مى توان به دو دسته تقسیم کرد: معناى حداقلى سنخیت در نظام هاى فلسفى پیش از حکمت متعالیه معنا مى یابد و معناى حداکثرى نیز با توجه به مبانى خاص حکمت متعالیه چون اصالت وجود و تشکیک وجود تبیین مى گردد. مخالفان معناى حداقلى سنخیت، متکلمان و به ویژه اشاعره هستند و مخالفان معناى حداکثرى سنخیت شامل گروه هاى مختلفى از جمله برخى از فیلسوفان مخالف حکمت متعالیه، برخى اصولیین و نیز تفکیکى ها هستند. در این مقاله به تحلیل و نقد مخالفان معناى حداکثرى و پاسخ به آنها بر مبناى حکمت متعالیه مى پردازیم.   }, keywords_fa = {وحدت وجود ,علیت ,اصالت وجود ,تشکیک وجود ,سنخیت علت و معلول ,ضرورت علّى و معلولى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2567}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2_9.pdf} }