@article { author = {, Mahdi and Mesbah, Mojtaba}, title = {بررسى لزوم تحقق محکى در ازاى حاکى با توجه به مراتب مختلف حکایت}, journal = {معرفت فلسفی 53، پاییز 1395}, volume = {14}, number = {1}, pages = {79-104}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسى لزوم تحقق محکى در ازاى حاکى با توجه به مراتب مختلف حکایت}, abstract_fa ={با توجه به تضایف دو مفهوم «حاکى» و «محکى»، در صورت تحقق واقعى حاکى، تحقق محکى نیز ضرورى خواهد بود؛ اما به‏رغم تحقق حکایت در همه صور ذهنى، محکى تنها در ازاى تصدیقات صادق در عالم واقع تحقق دارد. پرسش این است که چگونه مى‏توان مفاهیم و گزاره‏هاى داخل ذهن ـ غیر از تصدیقات صادق ـ را داراى حکایت دانست، با این حال محکى آنها در نفس‏الامر متناسبشان تحقق نداشته باشد؟ برخى اندیشمندان با استناد به ذاتى بودن حکایت، بر این باورند که حکایتِ واقعى، منحصر به تصدیقات صادق نبوده، در همه انواع مفاهیم و گزاره‏ها به نحو ذاتى و بالفعل تحقق دارد. استاد مصباح ضمن قبول اصل حاکم بر متضایفان، با قول به مراتب حکایت و معانى مختلف براى آن، تحقق حکایت واقعى را در واپسین مرتبه از مراتب حکایت یعنى «حکایت تام» منحصر ساخته‏اند. بنابراین دیگر لزومى نمى‏بیند که براى تحقق حکایت در دیگر مراتب، به دنبال وجود محکى در یکى از عوالم نفس‏الامرى باشیم. در این مقاله صرفا بر اساس نظریه حکایت شأنى، التزام به تحقق واقعى محکى را در هریک از مراتب حکایت دنبال کرده، نظر صحیح را تبیین و بررسى مى‏کنیم.   }, keywords_fa = {حکایت ,محکى ,حاکى ,حکایت شأنى ,مراتب حکایت ,متضایفان ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2558}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4_9.pdf} }