TY - JOUR ID - 254 TI - تشابه تجربه‌هاى عرفانى و توجیه عقلانى وحدت وجود از نظر ملّاصدرا و استیس JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Mohammad, Sarbakhshi AD - استادیار - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mohammad, Fanaei ashkevari AD - استاد - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 7 IS - 1 SP - 81EP - 129وحدت وجود ,تجلّى ,عرفان اسلامى ,تجربه عرفانى ,تائوئیسم ,عرفان هندى ,عرفان مسیحى ,شناخت حق ,وحدت کشف ,وحدت حقیقت ,DO - AB - وحدت وجود را مى توان مهم ترین گزاره اکثر مکاتب عرفانى دانست. البته مکاتب گوناگون عرفانى، در نوع جهان بینى و دستورالعمل هاى مربوط به سیر و سلوک، تفاوت هایى با یکدیگر دارند؛ امّا ظاهرآ در این آموزه، اغلب با هم اختلاف اساسى ندارند. امّا، توجیه منطقى و عقلانى این امر با مشکلات بزرگى روبه روست و کمتر مکتب فکرى اى توانسته است از عهده تبیین آن برآید؛ بلکه گاهى برخى با صراحت گفته اند: اساسآ این امر توجیه عقلانى ندارد و امرى غیرعقلانى است. در این مقاله، نخست به بررسى مکاتب مختلف عرفانى پرداخته، و تشابه آنها را در موضوع «وحدت وجود» و چند آموزه مهم و مرتبط با آن بررسى کرده ایم و سپس، کوشش ملّاصدرا و استیس را در توجیه وحدت وجود به بحث گذاشته ایم. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/254 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/6_1.pdf ER -