@article { author = {Norouzi farani, Mohammad javad}, title = {چالش عرفی ‏گرایى با جمهورى اسلامى ایران در ساحت باور / محمّدجواد نوروزى ـ عبّاس کعبى}, journal = {معرفت فلسفی 26، زمستان 1388}, volume = {7}, number = {2}, pages = {185-}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چالش عرفی ‏گرایى با جمهورى اسلامى ایران در ساحت باور / محمّدجواد نوروزى ـ عبّاس کعبى}, abstract_fa ={جمهورى اسلامى ایران با طرح نگاهى جدید، اندیشه و رفتار حاکم بر غرب را با چالش مواجه کرد. و عرفى‏گرایان از سه منظر فلسفى ـ کلامى، فقهى ـ حقوقى، و جامعه‏شناختى جمهورى اسلامى ایران را مورد نقد قرار دادند. این نوشتار با تمرکز بر نقد و ارزیابى دیدگاه عرفى‏گرایان در رویکرد فلسفه سیاسى، این مسئله را مطرح مى‏سازد که عرفى‏گرایى تا چه میزان در مبانى جمهورى اسلامى ایران تأثیر گذاشته است؟ در پاسخ، این فرضیه را طرح مى‏کنیم که: جمهورى اسلامى ایران در سطح باور (فلسفه سیاسى)، از عرفى‏گرایى تأثیرى نپذیرفته است و دیدگاه عرفى‏گرایان مبنى بر تبیین سکولار از مبانى فکرى جمهورى اسلامى ایران مقرون به صواب نیست. گفتمان جمهورى اسلامى ایران بر ارزش‏هاى اخلاقى، عدالت‏مدارى، اهداف معنوى، مردم‏سالارى دینى، و شمول دین بر سیاست تأکید داشته و دارد؛ امّا گفتمان سکولار بر مادّیت، تقدّم منافع مادّى، و گرایش‏هاى مصلحت‏جویانه تأکید مى‏کند.}, keywords_fa = {باور ,جمهورى اسلامى ایران ,عرفى‏گرایى ,معرفت‏شناسى ,انسان‏شناسى ,فلسفه سیاسى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/250}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/268_0.pdf} }