TY - JOUR ID - 248 TI - «زمان» از دیدگاه ملّاصدرا و برگسون / على فتحى ـ حمیدرضا آیت ‏اللهى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Hamid reza, AD - استاد - گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی AU - Ali, AD - عضو هیئت علمی - علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 7 IS - 2 SP - 131EP - ملّاصدرا ,زمان ,برگسون ,آن ,دیرند. ,DO - AB - زمان حقیقتى است که با وجود انسان پیوند یافته است و انسان همیشه خود را در چنبره آن مى‏یابد،گویا انسان اسیرِ زمان است و راهى براى برون‏رفت از این اسارت ندارد. ملّاصدرا و برگسون کهفیلسوفانى از دو سنّت فلسفى متفاوت هستند، در تلقّى خویش از زمان، افقى تازه گشوده و راهى نوآغازیده‏اند. هم ملّاصدرا و هم برگسون بر آن بوده‏اند که حقیقت زمان را باید در نسبت با وجودتفسیر کرد. ملّاصدرا زمان را حقیقتى مى‏داند که از نحوه وجود مادّیات انتزاع مى‏شود؛ برگسون نیززمان را مرادف حرکت مى‏داند و آن را دیرندى مى‏شمارد که فقط از طریق خودآگاهى و شهود محض قابل درک است و بنیاد هستى ما را تشکیل مى‏دهد. در این نوشتار، پس از تبیین زمان از منظر این دو فیلسوف، سعى خواهیم کرد تا میان این دو دیدگاه، الفتى ایجاد نماییم و روزنه‏اى براى مقارنه و تطبیق بگشاییم. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/248 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/266_0.pdf ER -