@article { author = {Anvari, Jafar}, title = {اختیار انسان از منظر قرآن و فیلسوفان}, journal = {معرفت فلسفی 45، پاییز 1393}, volume = {12}, number = {1}, pages = {143-170}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Being a matter of research by great thinkers through history, determinism and free will of human being is considered one of the most significant topics in the realm of Quranic interpretation and philosophy. Some have regarded human being as a being with predetermined actions in this world while the majority insist on his free will. The verses of the Quran are also divided into two categories: one seems to indicate determinism and the other clearly proves free will. Philosophers have benefited from the arguments of divine justice and wisdom towards proving free will. The view holding free will has confronted certain challenges the most significant of which is the problems concerning destiny and providence, as well as the anterior knowledge of God about the voluntary acts of human being. Thus proving incapable of responding to those objections, some scholars have recognized determinism. On the other hand, criticizing opponents views, numerous commentators and philosophers have rightly explained these issues. Therefore, the foundations of the view supporting free will are well established and the objections in this regard eliminated. }, keywords = {human being, determinism, free will, destiny, providence, anterior knowledge of God, Quran, philosophers, }, title_fa = {اختیار انسان از منظر قرآن و فیلسوفان}, abstract_fa ={موضوع جبر و اختیار انسان یکى از مهم ترین موضوعات در قلمرو تفسیر و فلسفه به شمار مى رود که در گذر تاریخ، همچنان مورد پژوهش اندیشمندان بوده است. برخى از آنان انسان را موجودى مجبور پنداشته اند، ولى جمهور آنان بر دیدگاه اختیار انسان پافشارى دارند. آیات قرآن نیز به دو دسته تقسیم مى پذیرند: دسته اى جبرنمایند و دسته اى دیگر به گونه اى روشن اختیار را ثابت مى کنند. فیلسوفان براى اثبات دیدگاه اختیار، از ادله عدالت و حکمت الهى بهره گرفته اند. در این میان دیدگاه اختیار با چالش هایى روبه رو شده که بارزترین آنها مسائل مربوط به قضا و قدر و علم پیشین الهى به افعال اختیارى انسان است که برخى در برابر آنها با اظهار عجز از پاسخ و پذیرش ایراد، دیدگاه جبر را برگزیده اند. از سوى دیگر در گفتار مفسران و فیلسوفان پرشمارى نیز این موضوعات به گونه اى صحیح تبیین یافته و سخن مخالفان در بوته نقد نهاده شده است. بدین ترتیب پایه هاى دیدگاه اختیار انسان استوار مانده و هرگونه غبار ایراد و اشکال از چهره این دیدگاه برطرف شده است.   }, keywords_fa = {انسان ,قرآن ,اختیار ,قضا ,قدر ,جبر ,علم پیشین الهى ,فیلسوفان ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2474}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/7_OP_9.PDF} }