@article { author = {Amjadian, Ghasem and Dirbaz, Askar}, title = {نقد دیدگاه صدرالمتألهین در باب مرگ انسان با تکیه بر آراى ابن سینا}, journal = {معرفت فلسفی 45، پاییز 1393}, volume = {12}, number = {1}, pages = {121-141}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Referring to the meaning of death and its different types, the present article has raised various approaches concerning the real cause of human being death in an attempt to understand its real cause. Thus the article proceeds a comparative study of the views of Ibn Sina and Mulla Sadra towards clarifying the true and authentic view about the real cause of death. Ibn Sina׳s view considering the collapse of temperament balance through domination of instinctive heat as the real cause of death has met three objections by Mulla Sdra. Relying on these objections, Mulla Sadra rejects Ibn Sina׳s view and holds that the real cause of death is the perfection of human being soul and turning away of the soul from the body. Studying the objections of Mulla Sadra and criticizing his view, the authors have come to the conclusion that the real cause of death is the very disturbance of the temperament balance and spoil of the body. They believe that Mulla Sadra׳s view corresponds more with voluntary death rather than natural one. }, keywords = {human being, death, natural death, Ibn Sina, Sadr al- Mutaallihin., }, title_fa = {نقد دیدگاه صدرالمتألهین در باب مرگ انسان با تکیه بر آراى ابن سینا}, abstract_fa ={در نوشتار پیش رو پس از اشاره به معناى مرگ و اقسام آن، رویکردهاى گوناگون درباره علت مرگ انسان به منظور فهم علت حقیقى مرگ طرح شده و از این رهگذر دو دیدگاه ابن سینا و صدرالمتألهین مورد تطبیق قرار گرفته تا روشن شود کدام دیدگاه در بیان علت حقیقى مرگ، صحیح و بر حق است. دیدگاه ابن سینا که علت حقیقى مرگ را ضایع شدن اعتدال مزاجى به واسطه استیلاى حرارت غریزى بر بدن مى داند با سه انتقاد صدرالمتألهین روبه رو شده است. صدرالمتألهین به استناد این اشکالات دیدگاه ابن سینا را مردود مى شمارد و اعتقاد دارد که علت حقیقى مرگ کمال نفس انسان و روى گردانى نفس از بدن است. نگارندگان با بررسى اشکالات صدرالمتألهین و نیز نقد دیدگاه او، به این نتیجه رسیده اند که علت حقیقى مرگ همان برهم خوردن اعتدال مزاجى و ضایع شدن بدن است و دیدگاه صدرالمتألهین بیشتر متناسب با مرگ ارادى است، نه مرگ طبیعى.   }, keywords_fa = {انسان ,صدرالمتألهین ,مرگ ,ابن سینا ,مرگ طبیعى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2473}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/6_OP_9.PDF} }