@article { author = {Mohiti Ardakan, Mohammad Ali}, title = {بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان}, journal = {معرفت فلسفی 44، تابستان 1393}, volume = {11}, number = {4}, pages = {39-69}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Allama Tabatabaie, one of the prominent philosophers and commentators, has accepted the common sense of all beings based on rational and transmitted arguments, trying to explain it. The writer has referred to the works written by Allama Tabatabaie (especially al-Mizan exegesis) to describe and analyze his view on perception in all beings, and to investigate that view based on rational and transmitted arguments. It seems that although we may prove the common sense in all beings based on the traditions and Quranic verses used by Allama, the explanation and rational argument used by him is to be questioned. Besides, it seems that the claims of transmitted arguments in common sense of material beings is much more than what Allama has accepted based on his own philosophical foundations. Thus, the main arguments in this discussion are narrative ones that need no further investigation about their chain of narrators, because of their consecutiveness.}, keywords = {Allama Tabatabaie, al-Mizan exegesis, Comprehensive Awareness, reason, Narrated tradition., }, title_fa = {بررسى تبیین علّامه طباطبائى از شعور همگانى موجودات در تفسیر المیزان}, abstract_fa ={علّامه طباطبائى، از فیلسوفان و مفسران برجسته شیعه، شعور همگانى موجودات را بر اساس ادله نقلى و عقلى پذیرفته و درصدد تبیین آن برآمده است. نویسنده با مراجعه به آثار علّامه طباطبائى و با محوریت تفسیر المیزان، همراه با توصیف و تحلیل دیدگاه ایشان درباره سریان ادراک در همه موجودات، بر اساس ادله نقلى و عقلى، به بررسى این دیدگاه پرداخته است. به نظر مى رسد هرچند بر اساس آیات و روایاتى که مرحوم علّامه بدانها استناد کرده، مى توان شعور همگانى موجودات را اثبات کرد، درستى تبیین و دلیل عقلى ایشان بر مسئله، کانون تردید است؛ علاوه بر اینکه به نظر مى رسد مدعاى ادله نقلى در مسئله شعور مادیات بیش از آن چیزى است که علّامه طباطبائى بر اساس مبانىِ فلسفىِ خویش پذیرفته است. بنابراین ادله اصلى در این بحث، ادله نقلى اند که با توجه به تواتر معنوى نیاز به بررسى سندى مستقل ندارند.   }, keywords_fa = {عقل ,تفسیر المیزان ,علّامه طباطبائى ,نقل ,شعور موجودات ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2459}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/02_OP.PDF} }