@article { author = {Karimi, Azar and Saeidi mehr, Mohammad}, title = {نسبت وجود و شیئیت در دیدگاه ابن‏سینا و نیثن سمن}, journal = {معرفت فلسفی 43، بهار 1393}, volume = {11}, number = {3}, pages = {99-120}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The analysis of epistemological value of ‘assurance’ is one of the most applicable discussions in epistemology. The solution to this issue is dependent upon the relationship between assurance and other grades of knowledge. The present article is seeking to give a new attitude about the validity of assurance, and has been organized in two general sections. In the first section, we refer to works written by philosophers, theologians and theoreticians in religious laws to compare assurance, knowledge and suspicion, and explain that assurance is joined to normal knowledge. In the second section, various views on criterion of assurance are evaluated, and it is clarified that assurance is not like suspicion which is invalid and needing to be validated; rather, it is valid just as normal knowledge. The research method in this study is documentary-analytical.}, keywords = {assurance, Certainty, normal knowledge, conventional knowledge, suspicion, epistemological value., }, title_fa = {نسبت وجود و شیئیت در دیدگاه ابن‏سینا و نیثن سمن}, abstract_fa ={بررسى نسبت میان دو مفهوم اساسى وجود و شیئیت (یا موجود و شى ء) از مسائل مهم نظام هاى متافیزیکى به شمار مى آید. نسبتى که فیلسوف با اتخاذ مبانى خاص براى این دو مفهوم در نظر مى گیرد، بر صورت بندى اشیاى عالم و وضعیت متافیزیکى معدومات مؤثر است. در این مقاله دو نظریه ابن سینا و نیثن سمن درباره نسبت وجود و شیئیت ارائه شده و ازآنجاکه دیدگاه ابن سینا واکنشى به دیدگاه متکلمان اسلامى نیز به شمار مى آید، اشاره اى مختصر به دیدگاه متکلمان مى شود. متکلمان مسلمان قرن ها پیش و سمن در قرن حاضر با مبانى و انگیزه هاى متفاوت، هر دو معتقدند که نسبت وجود و اشیا، نسبت اعم و اخص مطلق است؛ درحالى که ابن سینا آشکارا بر مساوقت نسبت وجود و اشیا تأکید دارد. هدف این مقاله آن است که با نظر به چارچوب نظرى بحث، از نسبت وجود و شیئیت در فلسفه تحلیلى معاصر گامى براى فهم بهتر دیدگاه ابن سینا برداشته شود. به صورت خاص تر در پى آنیم که پس از مقایسه وجوه تشابه و تفاوت نظریه هر دو فیلسوف، روشن سازیم که دیدگاه ابن سینا در چه جایگاهى قرار مى گیرد. به منزله هدف فرعى مقاله، به یکى از مهم ترین لوازم بحث (بررسى نسبت وجود و شیئیت)، یعنى جایگاه متافیزیکى معدومات و راه حل هاى متفاوت دو فیلسوف براى خبر دادن از معدومات اشاراتى خواهد شد. }, keywords_fa = {وجود ,ابن‏ سینا ,شیئیت ,صفت داشتن ,معدومات ,نیثن سمن ,بالفعل‏ گرایى غیرجدى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2451}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5_OP_8.PDF} }