@article { author = {Jan-Nesari, Hasan and Aboutorabi, Ahmad}, title = {مبانى معرفت‏ شناختى کمال نهایى انسان از دیدگاه آیت‏ اللّه مصباح}, journal = {معرفت فلسفی 43، بهار 1393}, volume = {11}, number = {3}, pages = {11-34}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Although there is no disagreement on the desirability of perfection, there are disagreements – both in practice and in theory – as to the notion of perfection itself. Most of these disagreements are rooted in the bases of discussion on human’s ultimate perfection. This disagreement on bases of ultimate perfection has led to the emergence of various ethical schools. Among the most important of these bases are the epistemological bases. In the present article, we deal with the discussion on epistemological bases of perfection in Ayatollah Mesbah’s view based on which knowledge is a possible and even a realized affair and can be proved with a certain explanation. Besides, the devices for knowledge are not restricted to reason and senses; rather, revelation and intuition are among the main devices of human knowledge. In addition, according to Ayatollah Mesbah’s view, there is a necessary relationship between action and the goal of morality. }, keywords = {: bases of ultimate perfection, Possibility of Knowledge, device for knowledge, moral musts and must nots, Ayatollah Mesbah., }, title_fa = {مبانى معرفت‏ شناختى کمال نهایى انسان از دیدگاه آیت‏ اللّه مصباح}, abstract_fa ={با اینکه در مطلوبیت کمال اختلافى نیست، درباره خود مفهوم کمال، چه در عمل و چه در نظر اختلاف وجود دارد. ریشه بیشتر این اختلافات، مبانى بحث کمال نهایى انسان است؛ تا آنجا که اختلاف در مبانى کمال نهایى، به ایجاد مکاتب مختلف اخلاقى انجامیده است. یکى از مهم‏ترین این مبانى، مبانى معرفت‏شناختى است. در این مقاله به بحث درباره مبانى معرفت‏شناختى کمال از دیدگاه آیت‏ اللّه مصباح مى‏ پردازیم که بر اساس آن، معرفت امرى ممکن بلکه متحقق است و مى‏توان آن را با تبیینى یقین‏آور اثبات کرد. به علاوه، ابزار معرفت منحصر به عقل و حس نیست، بلکه وحى و شهود نیز جزو ابزارهاى اصلى معرفت‏هاى بشرى‏اند. همچنین بر اساس دیدگاه ایشان میان فعل و هدف اخلاق رابطه‏اى ضرورى (ضرورت بالقیاس) برقرار است. }, keywords_fa = {امکان معرفت ,مبانى کمال نهایى ,ابزار معرفت ,باید و نباید اخلاقى ,آیت ‏اللّه مصباح. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2447}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_OP_15.PDF} }