@article { author = {Ghaffari Qarabagh, Seyyed ahmad and Waezi, Ahmad}, title = {مقایسه نظریه مثالِ افلاطونى و نظریه وجود جمعى از دیدگاه صدرالمتألهین}, journal = {معرفت فلسفی 41، پاییز 1392}, volume = {11}, number = {1}, pages = {63-84}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Considering the relation between the worlds of existence and the nature of that relation is one of the necessities of a systematic philosophy. Plato’s theory of ideals focuses just on finding the intellectual “individual” for different physical species. Apart from the challenge of gradation in quiddity, the theory is unable to determine the ideal individuals or the divine individual for physical species. With the florescence of the Islamic philosophy in transcendental philosophy and the development of the theory of essentiality and gradation of existence, however, a more precise explanation called the theory of collective existence has been offered that brings about the correspondence and conformity of all the worlds.}, keywords = {Platonic Idea, collective existence, Gradation, individual, intellect, ideal, nature., }, title_fa = {مقایسه نظریه مثالِ افلاطونى و نظریه وجود جمعى از دیدگاه صدرالمتألهین}, abstract_fa ={توجه به ارتباط بین عالم هاى وجودى و چگونگى این ارتباط، ازجمله الزامات یک فلسفه نظام مند است. نظریه مُثُل افلاطون، صرفا متمرکز بر یافتن «فرد» عقلى براى انواع جسمانى است. فارغ از چالش تشکیک در ماهیت، این نظریه در تبیین افراد مثالى و یا فرد الهى براى انواع جسمانى، ناتوان است؛ لیکن با شکوفایى فلسفه اسلامى در حکمت متعالیه و پردازش نظریه اصالت و تشکیک وجود، تبیین دقیق ترى به نام نظریه وجود جمعى ارائه شده است که تناظر و تطابق همه عوالم را به ارمغان مى آورد. }, keywords_fa = {طبیعت ,عقل ,فرد ,تشکیک ,مثال ,مثال افلاطونى ,وجود جمعى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2428}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/3_OP_6.PDF} }