@article { author = {Rezaei, Morteza}, title = {تشکیک وجود صدرایى و تطبیق اجمالى آن بر وحدت شخصى وجود}, journal = {معرفت فلسفی 41، پاییز 1392}, volume = {11}, number = {1}, pages = {39-61}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The theory of the particular gradation of being is one of the main foundations of transcendental philosophy. In some writings, this theory has not been rightly explained. Thus, a reconsideration of it can give us a better picture. According to the present study, discussions such as ‘univocality’ and the ‘gradation’ of the concept of existence, ‘essentiality of existence’ and ‘simplicity of existence’ are among the foundations of this theory; just as the real unity and plurality of existents as well as the sameness of unity and plurality of existence are among its parameters. Based on this theory, all orders of existence, despite their plurality and diversity, may be considered as a personal running continuous unit extending from the highest order of existence (Necessary Existent by essence) down to the lowest order (the prime matter). Therefore, the unique and personal reality of existence, despite its unity and simplicity, is plural with longitudinal and latitudinal orders. It seems that Mullā Sadrā’s theory of particular gradation is different from his own theory of personal unity, and they may be well differentiated.}, keywords = {particular gradation of existence, personal unity of existence, flowing unity, absolute unity, divine breath, absolute unconditioned as the source of division, absolute unconditioned as a division., }, title_fa = {تشکیک وجود صدرایى و تطبیق اجمالى آن بر وحدت شخصى وجود}, abstract_fa ={نظریه تشکیک خاصى وجود، یکى از پایه هاى اصلى حکمت متعالیه است. این نظریه، در برخى نوشته ها، به شکل صحیحى تبیین نشده است؛ ازاین رو، مطالعه دوباره آن مى تواند تصویرى مقبول تر از آن به دست دهد. مطابق این پژوهش، مباحثى چون «اشتراک معنوى» و «مشکک بودن» مفهوم وجود، «اصالت وجود» و «بساطت وجود» ازجمله مبانى این نظریه اند؛ چنان که وحدت و کثرت حقیقى موجودات و عین یکدیگر بودن وحدت و کثرت وجود، از مؤلفه هاى آن به شمار مى آیند. بر پایه این نظریه، تمام مراتب هستى را، به رغم کثرت و اختلاف آنها، مى توان واحدى شخصى، سارى و پیوسته دانست که از بالاترین مرتبه وجود (واجب الوجود بالذات) تا پایین ترین مرتبه آن (هیولاى اولى) کشیده شده است. به این ترتیب حقیقت واحده و شخصى وجود، در عین وحدت و بساطتش متکثر، و داراى مراتب طولى و عرضى است. به نظر مى رسد نظریه تشکیک خاصى صدرالمتألهین، متفاوت با نظریه وحدت شخصى ایشان است و مى توان تفاوت هایى را میان آن دو قایل شد. }, keywords_fa = {تشکیک خاصى وجود ,وحدت شخصى وجود ,وحدت سریانى ,وحدت اطلاقى ,نفس رحمانى ,مطلق لابشرط مقسمى ,مطلق لابشرط قسمى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2427}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2_OP_6.PDF} }