TY - JOUR ID - 2420 TI - هستى‏‌شناسى کلیات و نحوه شکل‏‌گیرى مفاهیم کلى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Seyed akbar, Hosseini Qal’eh Bahman AD - دانشیار - گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Alireza, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه اخلاق دانشگاه قم AU - Ghorban, Hoseini AD - کارشناس ارشد - جمعیت شناسی AU - Mahmoud, AD - استادیار - جمعیت شناسی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور AU - Zhra, AD - استادیار - اقتصاد- دانشگاه شیراز AU - Majid, AD - کارشناس ارشد - علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 10 IS - 4 SP - 133EP - استقرا ,DO - AB - مفاهیم کلى را از دو منظر مى نگرند: هستى شناختى، معرفت شناختى. از منظر هستى شناختى، درباره چیستىِ کلیات، و از منظر معرفت شناختى، درباره نحوه آگاهى ما از مفاهیم کلى و همچنین چگونگى ساخته شدن آنها در ذهن سخن مى گویند. این نوشتار، پس از بررسى دیدگاه هاى هستى شناختىِ مطرح شده درباره کلیات، به نحوه شکل گیرى آنها مى پردازد.      در این پژوهش، روشن خواهد شد که مفاهیم کلى با مواجهه با جزئیات (هرچند یک مواجهه) ساخته مى شوند، و ادراک موارد متعدد و مصادیق مختلف در این فرایند، ضرورى نیست؛ هرچند پس از ساخته شدن این مفاهیم، هرقدر شمار مواجهه ها با مصادیق افزوده شود، دقت آن مفاهیم بالاتر مى رود و بهتر نمایانگر مصادیق خواهند بود. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2420 L1 - ER -