@article { author = {Kermani, Alireza}, title = {نگاهى نو به معاد صدرایى}, journal = {معرفت فلسفی 40، تابستان 1392}, volume = {10}, number = {4}, pages = {113-132}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Among the theories concerning bodily resurrection, the theory of Mulla Sadra affirms both bodily and spiritual resurrection. Mulla Sadra seeks to prove this view through rational principles. These principles place Mulla Sadra vis-à-vis theologians, Peripatetics, and Illuminationists. Trying to indicate how Mulla Sadra stands against other theories through such principles as the principality of existence, incorporeity of imagination, the dependence of imaginative forms on human soul for its emanation, and the role of actions and moral traits in the formation of intermediary body, the article shows how he explains the objections by rival theories towards affirming his own theory.}, keywords = {Bodily Resurrection, Ideal Body, Incorporeity of Imagination, Mulla Sadra, Human Identity., }, title_fa = {نگاهى نو به معاد صدرایى}, abstract_fa ={در میان نظریات در زمینه معاد جسمانى، نظریه ملّاصدرا پذیرش معاد جسمانى و روحانى است. ملّاصدرا مى کوشد این دیدگاه خود را بر اساس اصولى عقلا ثابت کند؛ اصولى که ملّاصدرا را در مقابل متکلمین، مشائین و اشراقیون قرار مى دهد. در این مقاله کوشیده ایم نشان دهیم که ملّاصدرا چگونه با اصولى همچون اصالت وجود، تجرد خیال، قیام صدورى صور خیالى به نفس انسان و نقش اعمال و ملکات در شکل گیرى بدنى برزخى در مقابل سایر نظریات موضع گیرى مى کند و با بیان اشکالات ایشان به تقریر نظریه خود مى پردازد. }, keywords_fa = {ملّاصدرا ,معاد جسمانى ,پائولوکوئلیو، معنویت مدرن، شمنیسم، خلسه، تائوئیسم جادویی، لائوتسه، عرفان سرخ‌پوستی ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2419}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/5_OP_5.PDF} }