TY - JOUR ID - 2418 TI - بررسى انتقادى نظریه این‌‏همانى ذهن و بدن در فلسفه ذهن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - , Nabaviyan AD - دانشجوی دکتری - فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (ع) AU - YarAli, Kord firuozjaee AD - دانشیار - باقر العلوم AU - Mohsen, AD - دانشجوی دکتری - اخلاق ، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Seyed Mohammad, AD - دانشجوی دکتری - دانشگاه معارف AU - Azizollah, AD - دانشجوی دکتری - مدیریت, موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) AU - Majid, AD - دکتری - مدیریت گرایش رفتار سازمانی، مؤسسه امام خمینی(ره) Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 10 IS - 4 SP - 95EP - DO - AB - در این مقاله نخست مراد از نظریه این همانى میان ذهن و بدن را تبیین، و سپس به برخى از ادله این نظریه اشاره مى کنیم. در دلیل اول به نظریه اسمارت اشاره کرده ایم. وى بر اساس دیدگاه ویلیام اکامى مبنى بر اینکه اگر پدیده اى به صورت مادى قابل تبیین باشد نباید آن را با مفاهیم متافیزیکى تفسیر کرد، مدعى مى شود ازآنجاکه امروزه تمامى حالات ذهنى از قبیل عشق و نفرت و علم قابل تبیین فیزیکى است، نباید از روح مجرد در توجیه این حالات بهره گرفت. در نقد این نظریه نشان داده ایم علاوه بر اینکه مبناى اکامى از نظر عقلى ناصحیح است به رغم پیشرفت هاى علمى، هنوز دانش تجربى بشر نمى تواند تفسیرى پذیرفتنى براى حالات ذهنى ارائه دهد. در ادامه به دلیل دیویدسن بر نظریه این همانى اشاره و انتقادات وارد بر آن را بیان کرده ایم و در پایان چنین نتیجه گرفته ایم که قایلان به این همانى میان نفس و بدن ادله متقن و صحیحى براى این نظریه ندارند. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2418 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4_OP_5.PDF ER -