@article { author = {Alizadeh, Boyouk and Taher Rahimi, Yaser}, title = {نفس‌‏شناسى ملّاصدرا و پژوهش‏‌هاى انسان‏‌شناسى معاصر}, journal = {معرفت فلسفی 40، تابستان 1392}, volume = {10}, number = {4}, pages = {67-93}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {It can be definitely said that Mulla Sadra’s study of the soul holds the highest position among its rivals in different schools of Islamic philosophy in terms of its organized system and rules. Topics of study of soul according to Mulla Sadra can be investigated from three perspectives: a) methodological issues, b) suggested principles, and c) applying the implications of these principles in formulating practical philosophy and psychological sciences. The coherent content of Mulla Sadra’s study of the soul and the principles presented by him, can be considered a rival theory for those based on materialism in this age. The principal goal of this article is to compare and explain the superiority and efficiency of Sadra’s study of the soul vis-à-vis many of the contemporary anthropologies from these three perspectives. The outcome of the first discussion is gaining access to a comprehensive and holistic view concerning the human being, and the possibility of a logical discussion about common human rights. The result of the second discussion is moving beyond such ideas as nihilism, individualism, and identity crisis. The conclusion of the third discussion is the possibility of a practical and applied system in the field of education based on such a study of the soul.}, keywords = {Study of the Soul, Sadrite Knowledge of the Soul, Psychology, transcendental philosophy, Contemporary Anthropology, }, title_fa = {نفس‌‏شناسى ملّاصدرا و پژوهش‏‌هاى انسان‏‌شناسى معاصر}, abstract_fa ={بى اغراق مى توان گفت که علم النفس ملّاصدرا با توجه به نظام و قواعد منسجمى که در این بحث ارائه مى دهد در رأس همه مباحث نفس شناسى در میان مکاتب مختلف فلسفه اسلامى قرار دارد. مباحث نفس شناسى ملّاصدرا از سه منظر قابل بررسى است: اول بحث هاى روش شناختى در این مسئله؛ دوم اصولى که در این مبحث ارائه داده است، و سوم به کارگیرى لوازم این اصول در تدوین حکمت عملى و علوم روان شناختى. محتواى منسجم نفس شناسى ملّاصدرا و اصولى که ارائه مى دهد، مى تواند به منزله نظریه اى رقیب براى نظریاتى که بر مبناى مادى گرایى در عصر ما شکل گرفته اند، تلقى شود. مقایسه و تبیین برترى و کارآمدى نفس شناسى صدرایى در مقایسه با بسیارى از انسان شناسى هاى معاصر از این سه منظر، هدف اصلى این مقاله است. دسترسى به شناختى جامع و کل نگر درباره انسان و امکان بحث منطقى پیرامون حقوق مشترک بشرى، ثمره بحث اول، گذر از اندیشه هایى همچون نهیلیسم، فردمحورى و بحران هویت، نتیجه بحث دوم، و امکان طراحى نظامى عملى و کاربردى در حوزه تعلیم و تربیت براساس نفس شناسى، ثمره بحث سوم خواهد بود. }, keywords_fa = {نفس‏ شناسى، علم ‏النفس صدرايى، روان‏شناسى، حكمت متعاليه، انسان‏شناسى معاصر. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2417}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/3_OP_5.PDF} }