@article { author = {Rahbar, Hasan and Kakaie, Ghasem}, title = {امکان معرفت و چیستى آن در معرفت‌‏شناسى فیلسوفان صدرایى و کارتزین‏‌ها}, journal = {معرفت فلسفی 40، تابستان 1392}, volume = {10}, number = {4}, pages = {39-66}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Among all contemporary epistemological issues the topics of the possibility of knowledge and its nature are two significant ones. Transcendental Philosophers and Cartesians both admit of the possibility of real knowledge. Defining real knowledge, they divide it into different categories. Other important issues in comparing the epistemology of these two groups concerning the possibility and nature of knowledge include: skepticism, division of knowledge into knowledge by presence and knowledge by representation, discussing conception and judgment and their varieties, using logic particularly syllogism and its relevant issues as a method for attaining knowledge.}, keywords = {epistemology, Possibility of Knowledge, Skepticism, Nature of Knowledge, Varieties of Knowledge, transcendental philosophy, Cartesians ., }, title_fa = {امکان معرفت و چیستى آن در معرفت‌‏شناسى فیلسوفان صدرایى و کارتزین‏‌ها}, abstract_fa ={در میان مباحث معرفت شناسى معاصر، دو مسئله امکان معرفت و چیستى آن، از جمله مباحث مهم به شمار مى آیند. فیلسوفان حکمت متعالیه و فیلسوفان دکارتى، هر دو به امکان معرفت حقیقى اذعان دارند. همچنین آنها معرفت حقیقى را تعریف، و آن را به اقسام متفاوتى تقسیم مى کنند. شکاکیت، تقسیم علم به حصولى و حضورى، سخن از تصور و تصدیق و اقسام آن و استفاده ایشان از منطق و به ویژه بحث قیاس و مباحث پیرامون آن، به منزله روش رسیدن به معرفت، از دیگر مباحث مهم در مقایسه معرفت شناسى این دو گروه در باب مسئله امکان و چیستى معرفت است. }, keywords_fa = {شکاکیت ,حکمت متعالیه ,معرفت شناسى ,فیلسوفان دکارتى ,امکان معرفت ,اقسام معرفت ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2416}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2_OP_5.PDF} }