@article { author = {Zali, Mustafa and Alemi, Rohollah and Qavamsafari, Mahdi}, title = {افراد بین ‏جهانى یا افراد محدود به جهان نگاهى به نظریه همتاهاى لویس و پاسخ پلنتینگا به آن}, journal = {معرفت فلسفی 39، بهار 1392}, volume = {10}, number = {3}, pages = {145-166}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {One of the questions in the context of possible worlds is whether an individual may exist in more than one world. Some scholars like David Lewis have denied the existence of an individual in more than one possible world while some others like Alvin Plantinga believe in inter world individuals. Raising Lewis´s approach concerning denial of inter world individuals, the present article explains the counterpart theory as the substitute one. Based on the counterpart theory, although each individual exists only in one possible world, he has counterparts in other worlds. In contrast, based on the theory of Plantinga, any individual may exist in more than one possible world. Therefore Plantinga´s words entail that an individual must have certain essential qualities leading to his distinction in each of the worlds. The last part of the article deals with the point that the issue of individual essence can refer to that of personification according to Muslim philosophers. Since personification, in its final analysis, does not refer to anything but existence, the hypothesis of individual essence resting on specification of universal by universal can not be accepted.}, keywords = {possible worlds, counterpart, inter world individuals, essential qualities, accidental qualities., }, title_fa = {افراد بین ‏جهانى یا افراد محدود به جهان نگاهى به نظریه همتاهاى لویس و پاسخ پلنتینگا به آن}, abstract_fa ={یکى از پرسش هاى ذیل مسئله جهان هاى ممکن آن است که آیا یک فرد در بیش از یک جهان وجود دارد؟ گروهى مانند دیوید لویس وجود فرد در بیش از یک جهان ممکن را انکار کرده و در مقابل گروه دیگرى مانند آلوین پلنتینگا به افراد بین جهانى قایل شده اند. در این مقاله ابتدا رویکرد لویس مبنى بر انکار فرد بین جهانى طرح و نظریه همتا به مثابه نظریه بدیل تشریح مى شود. بر اساس نظریه همتا گرچه هر فرد تنها در یک جهان ممکن وجود دارد، در سایر جهان هاى ممکن داراى همتاست. در مقابل بر اساس نظریه پلنتینگا هر فرد مى تواند در بیش از یک جهان ممکن وجود داشته باشد؛ بنابراین سخن پلنتینگا مستلزم آن است که یک فرد باید داراى صفاتى ذاتى باشد تا منجر به تمایز او در هر جهان شود. در بخش آخر مقاله نشان داده مى شود که مسئله ذات فردى قابل بازگشت به مسئله تشخص در نزد فیلسوفان مسلمان است و از آنجاکه در تحلیل نهایى تشخص جز به وجود نیست، انگاره ذات فردى که مبتنى بر تخصیص کلى به کلى است پذیرفتنى نخواهد بود. }, keywords_fa = {جهان‏هاى ممكن، همتا، افراد بين‏جهانى، صفات ذاتى، صفات عرضى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2407}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/7_OP_4.PDF} }