TY - JOUR ID - 2398 TI - نقش آموزه معاد در روش علوم انسانى دستورى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Hasan, Mohiti ardakan AD - استادیار - گروه اخلاق دانشگاه معارف AU - Ali, Mesbah AD - دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 10 IS - 2 SP - 137EP - 163آموزه معاد، علوم انسانى دستورى، اثبات‏گرايى، ابطال‏گرايى، تاريخ‏گرايى، هرمنوتيك، رئاليسم انتقادى. ,DO - AB - در این پژوهش، با پذیرش اثرگذارى آموزه هاى دینى بر علوم انسانى در سه حوزه هدف، روش و مسائل، علوم انسانى را به دو بخش توصیفى و دستورى تقسیم کرده و به بررسى نقش آموزه معاد در روش علوم انسانى دستورى پرداخته ایم. در همین راستا با نقد روش هاى موجود در مطالعه علوم انسانى از جمله اثبات گرایى، ابطال گرایى، تاریخ گرایى، هرمنوتیک دیلتاى و رئالیسم انتقادى و بیان ناسازگارى آنها با اعتقاد به جهان آخرت، روش متناسب با آموزه معاد را بررسى کرده و به این نتیجه رسیده ایم که در علوم انسانى دستورى، علاوه بر روش عقلانى، بهره گیرى از روش وحیانى نیز لازم است.   UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2398 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/7_OP_3.PDF ER -