TY - JOUR ID - 2389 TI - شهود عرفانى ملاک حقیقى بودن وجود در برهان صدیقین سینوى JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Ahmad, Beheshti AD - استاد - دانشگاه آزاد اسلامی - واحدعلوم تحقیقات AU - Mahmoud reza, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی فسا Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 9 IS - 4 SP - 11EP - 40ملّاصدرا ,برهان صدیقین ,حقیقت وجود ,ابن‏‌سینا ,مفهوم وجود ,برهان شهودى وجودى.  ,DO - AB - فلاسفه خداباور همواره کوشیده‏اند استدلالى بر وجود خدا اقامه کنند که تا حد ممکن از مقدمات فلسفى برى باشد و بدون نیاز به مخلوقات، از خود «حقیقت وجود» بر وجود حق گواه گیرند. بنابراین نخستین بار ابن‏سینا خود را به منزله مُبدِع و پیشگام این مسئله معرفى کرد و با قیاسى «شبه‏ برهانى»، از حال «وجود» که اقتضا دارد واجبى داشته باشد، بر «وجود خدا» استدلال کرد و آن را «برهان صدیقین» نامید؛ اما ملّاصدرا بر این برهان اشکال کرده که از راه «مفهوم وجود» بر وجود خدا اقامه دلیل شده است، و به همین دلیل آن را شبیه به صدیقین نامید.      ما ضمن اینکه از زبان برخى فلاسفه تبیین مى‏ کنیم که این برهان صدیقین است، از طریق برهان شهودى و قرین به وجودى ابن‏ سینا، روشن مى‏ سازیم که ابن‏سینا با یک تیر دو نشان زده است؛ یعنى هم برهان عقلى‏ اش را هدف رفته و هم به طریق شهودى، به حقیقت عینى وجود دست یافته است. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2389 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_4.pdf ER -