@article { author = {Beheshti , Ahmad and , Mahmoud reza}, title = {شهود عرفانى ملاک حقیقى بودن وجود در برهان صدیقین سینوى}, journal = {معرفت فلسفی 36، تابستان 1391}, volume = {9}, number = {4}, pages = {11-40}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Theist philosophers have always tried to come up with an argument for the existence of God without depending on philosophical premises, or requiring reference to creatures. For the first time, Ibn Sina introduced a quasi-demonstrative argument, reasoning from the mode of existence for the existence of God as the necessary existence, and called it “Proof of the Righteous”. Mulla Sadra criticized it for depending on the concept of existence, and called it a “pseudo-righteous” one. The authors of this article review some of the philosophers’ support for Ibn Sina, and then argue, from intuitive and near-existential arguments, that Ibn Sina kills two birds with one stone; i.e. suggests a rational argument, and intuitively gets into the objective reality of existence. }, keywords = {Proof of the Righteous, Ibn Sina, Mulla Sadra, Concept of Existence, reality of existence, Intuitively Existential Argument., }, title_fa = {شهود عرفانى ملاک حقیقى بودن وجود در برهان صدیقین سینوى}, abstract_fa ={فلاسفه خداباور همواره کوشیده‏اند استدلالى بر وجود خدا اقامه کنند که تا حد ممکن از مقدمات فلسفى برى باشد و بدون نیاز به مخلوقات، از خود «حقیقت وجود» بر وجود حق گواه گیرند. بنابراین نخستین بار ابن‏سینا خود را به منزله مُبدِع و پیشگام این مسئله معرفى کرد و با قیاسى «شبه‏ برهانى»، از حال «وجود» که اقتضا دارد واجبى داشته باشد، بر «وجود خدا» استدلال کرد و آن را «برهان صدیقین» نامید؛ اما ملّاصدرا بر این برهان اشکال کرده که از راه «مفهوم وجود» بر وجود خدا اقامه دلیل شده است، و به همین دلیل آن را شبیه به صدیقین نامید.      ما ضمن اینکه از زبان برخى فلاسفه تبیین مى‏ کنیم که این برهان صدیقین است، از طریق برهان شهودى و قرین به وجودى ابن‏ سینا، روشن مى‏ سازیم که ابن‏سینا با یک تیر دو نشان زده است؛ یعنى هم برهان عقلى‏ اش را هدف رفته و هم به طریق شهودى، به حقیقت عینى وجود دست یافته است. }, keywords_fa = {ملّاصدرا ,برهان صدیقین ,حقیقت وجود ,ابن‏‌سینا ,مفهوم وجود ,برهان شهودى وجودى.  ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2389}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_4.pdf} }