@article { author = {Tajik, Alireza and Hosseini Qal’eh Bahman , Seyed akbar}, title = {هنر و زیبایى در اندیشه آیت اللّه مصباح}, journal = {معرفت فلسفی 37، پاییز 1391}, volume = {10}, number = {1}, pages = {167-198}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Beauty as one of the most deeply rooted natural wishes of human being, and art as the practical manifestation of his wish In the realm of human life, are two important categories in human investigations. Thus nowadays the philosophy of art and aesthetics are closely linked with religion, ethics, and most of other branches of humanities, etc. Furthermore, the inclusiveness of the range of the influence of art in individual as well as social life of human being in all ages, particularly in our age, doubles the necessity of basic and applied researches in this field. Studying the thoughts of Ayatollah Mesbah concerning beauty and art, the present article first deals with the meaning of art and fine arts, and then with the definition of beauty and its relation with art . Study of the position of form and matter (form and contents) in art has found its way into the fields of beauty. In addition, analysis of relativity in arts has led to raising the issue of “art and value” and researching into it. }, keywords = {beauty, art, perfection, value, form, content, Aesthetics, philosophy of art, Mohammad Taqi Mesbah., }, title_fa = {هنر و زیبایى در اندیشه آیت اللّه مصباح}, abstract_fa ={زیبایى، به منزله یکى از ریشه دارترین خواست هاى فطرى آدمى، و هنر، به منزله نمود عملى خواست زیبایى در ساحت حیات انسان، دو مقوله مهم در پژوهش هاى انسانى اند؛ چنان که امروزه فلسفه هنر و زیبایى شناسى با دین، اخلاق و اغلب دیگر دانش هاى حوزه علوم انسانى و جز آن پیوندى عمیق یافته است. همچنین فراگیرى دامنه تأثیر هنر در زندگى فردى و اجتماعى انسان در تمام دوران ها و به ویژه روزگار ما، ضرورت پژوهش هاى بنیادى و کاربردى در این زمینه را دوچندان مى کند. در این مقاله، که به بررسى اندیشه هاى آیت اللّه مصباح در باب زیبایى و هنر اختصاص یافته، نخست به معناى هنر و هنرهاى زیبا پرداخته شده است، و سپس تعریف زیبایى و نسبت آن با هنر در کانون تأمل قرار گرفته است. بررسى جایگاه صورت و ماده (فرم و محتوا) در هنر، به ساحت هاى زیبایى راه برده است، و در گام بعد، واکاوى نسبیت در هنر، به طرح و کاوش درباره موضوع «هنر و ارزش» انجامیده است. }, keywords_fa = {کمال ,ارزش ,محتوا ,زیبایى ,هنر ,فرم ,زیبایى شناسى ,فلسفه هنر ,محمدتقى مصباح ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2386}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/7_OP.PDF} }