@article { author = {, Mohammad and , Mahdi}, title = {تبیین وجودى و معرفتى قوه حافظه در فلسفه اسلامى}, journal = {معرفت فلسفی 37، پاییز 1391}, volume = {10}, number = {1}, pages = {67-80}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {One of the most important inner faculties of soul is the faculty of memory. The present article deals with this faculty in existential and epistemological realms both. In the existential realm, the general tendency of Muslim philosophers towards reductive approach concerning inner faculties of soul is reasonable. However, because of the distinctive attitude of contemporary philosophers towards this faculty and its functions, existential autonomy is the most likely idea. In the epistemological approach, considering the analogous approach of Mulla Sadra and contemporary Muslim philosophers, the functions of memorizing and retrieving meanings both are dealt with in the context of presence and abstraction. In this realm, the probability of labeling the process of retrieving as fallible due to the imperfection and lack of intensification of certain souls is being explained. On the issue of the quality of the correspondence of the meanings of memory, the article has taken into consideration Mulla Sadra’s approach and particularly Ayatollah Mesbah’s one concerning gradation of intuitive perceptions and the theory of the unity of the intelligent and the intelligible as the platform of the transcendence of soul in terms of degrees of intuitive knowledge and achieving the final goal of affection.}, keywords = {faculty of mind, Islamic philosophy, retrieving, soul ., }, title_fa = {تبیین وجودى و معرفتى قوه حافظه در فلسفه اسلامى}, abstract_fa ={یکى از مهم ترین قواى باطنى نفس، قوه حافظه نامیده مى شود. در مقاله پیش رو این قوه در دو قلمرو وجودى و معرفتى بررسى شده است. در قلمرو وجودى با وجود معقول بودن گرایش عمومى فلاسفه مسلمان بر رویکرد تقلیلى در باب قواى باطنى نفس، به جهت نگرش ممتازى که فلاسفه معاصر بر این قوه و کارکردهاى آن داشته اند، استقلال وجودى مقرون به صحت دانسته شده است. در قلمرو معرفتى با توجه به رویکرد همگون ملّاصدرا و فلاسفه معاصر مسلمان، هر دو کارکرد حفظ و استرجاع معانى حافظه، در حیطه حضور و تجرد قرار مى گیرد. در این قلمرو، احتمال انتساب فرایند استرجاع به خطاپذیرى، به واسطه نقص و عدم اشتداد برخى نفوس تبیین شده است. در مسئله کیفیت مطابقت معانى حافظه، از رویکرد ملّاصدرا و به ویژه آیت اللّه مصباح در وضع تشکیک در ادراکات حضورى و جعل نظریه وحدت عاقل و معقول به سان نردبان تعالى نفس در درجات علم حضورى و وصول بر غایت انفعال استفاده شده است. }, keywords_fa = {قوه حافظه ,استرجاع ,نفس ,فلسفه اسلامى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2382}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/3_OP.PDF} }