@article { author = {Bahonar, Naser and Sharafoddin, Seyyed hosein}, title = {تکاپوى نظرى براى کشف مواضع هنجارى اسلام درباره سرگرمى}, journal = {معرفت فلسفی 36، تابستان 1391}, volume = {9}, number = {4}, pages = {157-194}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {One of the fundamental and primary needs of human being is the need for entertainment and filling in the leisure time in various creative ways. This need is usually met in various ways and according to the individual and social understandings and demands as well as environmental facilities, In the past, entertainment was mixed with work and activity in the regular process of life without considering special preparations towards managing it. It was mainly a concern of children and teenagers or the upper class of the society. However, it is changed nowadays to one of the public opportunities distinct from the usual process of official work and activity which seriously requires policy making, planning, making preparations, and allocating facilities. Considering the institutionalization of all mechanisms toward social needs, meeting this need has also been left to a body of social organizations and institutions ranging from national to international levels. The question of the present article is: what is the position of Islam as a religion and as a social meta-institution in the Islamic society in Iran, towards this need and its requirements. What are the general features of normative outlines derived from Islamic shari’ah towards meeting this need? Accusing religions of disregarding, or even opposing, this type of needs, and the dislike or reluctance of most of believers and followers of religions to this kind of activities have made studying and taking necessary positions in this regard as one of the most serious and necessary needs in the field of religious investigations touching social demands. }, keywords = {Islam, norm, normative theory, entertainment, leisure., }, title_fa = {تکاپوى نظرى براى کشف مواضع هنجارى اسلام درباره سرگرمى}, abstract_fa ={يكى از نيازهاى بنيادى و ديرپاى انسان كه همواره به گونه‏هاى متفاوت و متناسب با درك و تقاضاى فردى و جمعى و امكانات محيطى، در قالب كنش‏هايى پاسخ يافته است، نياز به سرگرمى و پر كردن اوقات فراغت به شيوه‏هاى متنوع و خلّاق بوده است. فراغت اگر در گذشته به صورتى درهم‏آميخته با كار و تلاش و روندهاى معمول زندگى بدون نياز به تمهيدات و چاره‏انديشى‏هاى ويژه، پوشش مى‏يافت و يا بيشتر در ميان كودكان و نوجوانان يا اقشار متمكن و مرفه احساس مى‏شد، امروزه به يكى از فرصت‏هاى همگانى مستقل از روندهاى عادى كار و تلاش رسمى، و به شدت نيازمند سياست‏گذارى و برنامه‏ريزى، تمهيد مقدمات و تخصيص امكانات تبديل شده است. هم‏اكنون با نهادى شدن همه سازوكارها و مجارى معطوف به نيازهاى جمعى، تأمين اين نياز نيز به مجموعه‏اى از نهادها و سازمان‏هاى اجتماعى داراى گستره ملى و بين‏المللى محول شده است. پرسشى كه اين نوشتار درصدد پاسخ بدان است اينكه اسلام به منزله يك دين و فرانهادى اجتماعى در جامعه اسلامى ايران، درباره اين نياز و اقتضائات و ملزومات آن چه موضعى دارد؟ خطوط هنجارى عام مستفاد از شريعت اسلام كه در مقام ارضاى اين نياز از مجراى كنش‏هاى فردى يا اقدامات سازمانى بايد منظور شوند، چه ويژگى‏هايى دارند؟ اتهام تاريخى به اديان مبنى بر بى‏اعتنايى و كم‏التفاتى و بلكه معاندت با اين سنخ خواست‏ها و كراهت و تحذر اغلب مؤمنان و متشرعان از اين قبيل اشتغالات، بررسى و مطالعه و موضع‏گيرى در اين‏باره را به يكى از جدى‏ترين و ضرورى‏ترين نيازها در قلمرو پژوهش‏هاى دينى معطوف به مطالبات اجتماعى تبديل كرده است. }, keywords_fa = {اسلام، هنجار، نظريه هنجارى، سرگرمى، فراغت. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2373}, eprint = {} }