@article { author = {Nazemi Qarebagh, Sayyed Mehdi and Sadeghiyan, Mohammad javad}, title = {امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر}, journal = {معرفت فلسفی 36، تابستان 1391}, volume = {9}, number = {4}, pages = {101-126}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The world of imagination has undergone various developments in the Islamic philosophy from the time of Farabi to that of Mulla Sadra. The auhors in this article suggest that by concentrating on the philosophy of Mulla Sadra, avoiding mystical perspectives, and resorting to phenomenological method, one can present an explanation about a stage of the world of imagination which is inter-subjective and delimited, without being involved in the validity or falsity of common philosophical arguments. They call it “world-imagination-content”. World-imagination-content is the imaginative aspect of the existential relation of the human being with existence, and the constituent of his imagination-content behaviors in different fields, including art. Taking world-imagination-content into account can pave the way for a better understanding of art in the philosophy of Heidegger, compensating its incapacity for understanding multiple artistic modes. }, keywords = {imaginal world, world-imagination-content, phenomenology of art, Mulla Sadra, Heidegger, }, title_fa = {امکان طرح عالم خیال بنابر تلقّى ملّاصدرا در پدیدارشناسى هرمنوتیک هنر}, abstract_fa ={عالم خیال از زمان فارابى تا ملّاصدرا، تطورات گوناگونى را در فلسفه اسلامى پشت سر گذاشته است. با تمرکز بر فلسفه ملّاصدرا و پرهیز از دیدگاه هاى عرفانى و با استمداد از روش پدیدارشناسى، مى توان بى آنکه گرفتار صحت و سقم براهین متعارف فلسفى در این باب شد، در باب رتبه اى از عالم خیال، که بین الاذهانى و در عین حال مقید باشد، تبیینى ارائه داد که عالم ـ خیال ـ مضمون نام مى گیرد. عالم ـ خیال ـ مضمون، شأن خیالى نسبت وجودى انسان با وجود و مقوم رفتارهاى خیال ـ مضمون او در عرصه هاى گوناگون از جمله هنر است. بهره گیرى از عالم ـ خیال ـ مضمون، مى تواند راه گشاى فهم بهتر هنر در فلسفه هایدگر باشد و نارسایى آن فلسفه را در فهم هیئت هاى هنرى متکثر جبران کند. }, keywords_fa = {ملّاصدرا ,عالم خیال ,عالم ـ خیال ـ مضمون ,پدیدارشناسى هنر ,هایدگر. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2371}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/4_6.pdf} }