@article { author = {, Sayyed Mehdi and , Mansore Sadat}, title = {تکامل و پویایى انسان اخروى در چشم انداز صدرائى}, journal = {معرفت فلسفی 36، تابستان 1391}, volume = {9}, number = {4}, pages = {41-70}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Since eschatological worlds are philosophically free from any passive matter and potential, movement and change in the sense of turning from potentiality into actuality is meaningless in those worlds. This applies also to perfection since it accompanies movement too. However, Mulla Sadra speaks about eschatological transformations and perfections in certain statements. The present article seeks to find what Mulla Sadra means by such statements. Responding this question clarifies the general prospect of Mulla Sadra to the eschatological world and its special system. So this article studies his statements in this regard and clarifies the point that in his opinion, perfection and change do not necessarily involve movement. He attaches to them a meaning more general than movement. Finally, according to these foundations, the possibility of instant perfection and change, perfection in terms of knowledge, and their actual happening in the next world are made clear. Based on this perspective, we should consider the philosophy of human life as being linked to limitlessness. Even in the eschatological heaven, moving towards the Almighty God and the absolute infinity would happen at a higher speed than this world. }, keywords = {human soul, movement, change, perfection, eschatological worlds, Mulla Sadra, transcendental philosophy, }, title_fa = {تکامل و پویایى انسان اخروى در چشم انداز صدرائى}, abstract_fa ={با توجه به اینکه از نظر فلسفى عوالم اخروى خالى از هرگونه ماده و قوه انفعالى است، حرکت و تغییر که به معناى از قوه به فعل شدن است، در آن عوالم بى معناست. تکامل نیز چون قرین با حرکت است، همین حکم را خواهد داشت؛ اما ملّاصدرا در عباراتى از تبدلات و استکمالات اخروى سخن مى گوید. این مقاله به دنبال یافتن منظور ملّاصدرا از چنین عباراتى است. پاسخ به این پرسش، چشم انداز کلى ملّاصدرا به عالم آخرت و نظام آن را روشن مى سازد. بنابراین در این نوشتار سخنان وى را در این زمینه بررسى کرده و روشن ساخته ایم که از نظر وى لزوما در معناى تکامل و تغییر، حرکت لحاظ نمى شود، بلکه او از آنها معنایى اعم از حرکت دارد. سرانجام بنابر این مبانى، امکان تکامل و تغییرات دفعى و نیز استکمالات علمى و وقوع آنها در آخرت روشن شده است. بر اساس این دیدگاه باید گفت فلسفه زندگى انسان با بى حدى گره خورده است، تا آنجاکه حتى در بهشت اخروى، سیر به سوى حضرت حق و بى نهایت مطلق با شتابى بیشتر خواهد بود. }, keywords_fa = {تغییر ,تکامل ,ملّاصدرا ,حرکت ,حکمت متعالیه. ,نفس انسان ,عوالم اخروى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2369}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2_5.pdf} }