@article { author = {Rezvani, Mohsen}, title = {بررسى نظریه والزر درباره فلسفه سیاسى اسلامى}, journal = {معرفت فلسفی 35، بهار 1391}, volume = {9}, number = {3}, pages = {173-190}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {This article, as the first of its type to be written on this subject, tries to scrutinize Walzer’s idea about the political philosophy of Islam. Walzer’s preoccupation is to find out the relation between the political philosophy of Islam and that of the Greek philosophers. According to him, all of the ideas in the former (which he calls “Arab political philosophy”) come from the Greeks. He even supposes lost Greek sources for ideas in the Islamic political philosophy which are not found in the works of the Greek philosophers. The author argues that such an approach to Islamic political philosophy stems from the inaccurate hypothesis that Islamic philosophy is not but a copy of Greek philosophy, and does not believe in the ability of Muslim scholars to produce any philosophy at all. This article takes such issues of Walzer as “Greek Source-seeking”, “not distinguishing between Islamic and Arabic philosophy”, “Aristotelianism, Platonism, and Neo-Platonism”, and “being influenced by Jewish and Christian teachings” to reflect on and criticize. }, keywords = {Islamic philosophy, Greek philosophy, Islamic political philosophy, Greek Political Philosophy, Plato, Aristotle, Farabi, Ibn Sina, Ibn Khaldun, Richard Walzer., }, title_fa = {بررسى نظریه والزر درباره فلسفه سیاسى اسلامى}, abstract_fa ={مقاله حاضر نخستین نوشتارى است که به بررسى نظریه ریچارد والزر درباره فلسفه سیاسى اسلامى مى پردازد. دغدغه اصلى والزر، فهم و تفسیر رابطه میان فلسفه سیاسى اسلامى با فلسفه سیاسى یونانى است. بنابر رهیافت والزر، همه مباحثى که فیلسوفان سیاسى اسلامى (یا به تعبیر وى فیلسوفان سیاسى عرب) تبیین کرده اند، برگرفته از مطالب فیلسوفان سیاسى یونانى است. حتى در صورت عدم یافتن منبع آن مباحث، مى توان فرض کرد که منبع اصلى یونانى، مفقود شده است. این نوع نگاه به فلسفه سیاسى اسلامى، متأثر از همان دیدگاه نادقیق است که فلسفه اسلامى را تقلیدى مى بیند و اساسا براى مسلمانان به لحاظ معرفتى، توانایى پرداختن به فلسفه و فلسفه سیاسى قایل نیست. بنابراین «منبع یابى یونانى»، «عدم تمایز فلسفه اسلامى و فلسفه عربى»، «ارسطوگرایى، افلاطون گرایى و نوافلاطون گرایى» و «تأثیرپذیرى از آموزه هاى یهودى و مسیحى»، عناوین برخى از مباحث والزرند که در این مقاله به بررسى آنها مى پردازیم. }, keywords_fa = {فلسفه اسلامى ,افلاطون ,ارسطو ,فلسفه سیاسى اسلامى ,فارابى ,فلسفه یونانى ,فلسفه سیاسى یونانى ,ابن خلدون ,ریچارد والزر. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2351}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/7_5.pdf} }