@article { author = {Saeidi, Ahmad}, title = {تکامل برزخى در حکمت متعالیه و کتاب و سنت}, journal = {معرفت فلسفی 35، بهار 1391}, volume = {9}, number = {3}, pages = {11-44}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {According to many Islamic teachings, human substantial motion continues after death too. Mulla Sadra also speaks in some occasions in a way that seems to have accepted human soul’s motion in immaterial worlds. However, very often he considers the separation of the soul and body as a point of freedom from change, and takes death as being the final point of human evolution. The author argues in this article that, apart from Mulla Sadra’s personal idea, one may employ many propositions and principles of transcendent philosophy to suggest a rational theory of perpetual movement of human soul even after one’s death. }, keywords = {Evolution, movement, soul, Nafs, intermediary world, Transcendent Philosophy., }, title_fa = {تکامل برزخى در حکمت متعالیه و کتاب و سنت}, abstract_fa ={بر اساس بسیارى از آموزه هاى شریعت مقدس اسلام، حرکت جوهرى انسان پس از مرگ نیز ادامه دارد. ملّاصدرا نیز در پاره اى موارد چنان سخن گفته که گویى حرکت روح در عوالم غیرمادى را پذیرفته است. با این وجود، وى غالبا ترک بدن را رهایى از تحول دانسته و مرگ را پایان حرکت نفس اعلام کرده است. به هر حال، جدا از رأى نهایى و عقیده شخصى ملّاصدرا، از بسیارى عبارات و مبانى حکمت متعالیه مى توان استفاده کرد و تصویرى عقلى از تداوم حرکت نفس پس از بدن ارائه داد. مقاله حاضر، تلاشى است براى تبیین خردپسند حرکت مزبور در چارچوب مبانى حکمت صدرایى. }, keywords_fa = {نفس ,برزخ ,حکمت متعالیه ,تکامل ,حرکت ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2345}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_3.pdf} }