@article { author = {, Hosein and , Abdollah}, title = {خاستگاه‌هاى فلسفه تحلیلى به روایت مایکل دامت1}, journal = {معرفت فلسفی 20، تابستان 1387}, volume = {5}, number = {4}, pages = {243-265}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The normal idea about analytic philosophy is that it is of an English-American origin, and its founders are Russell and Moore. Michael Dummett considers Germany to be the real origin of analytic philosophy, and Frege to be its founder. That is because philosophical analysis is nothing more than an analysis of thought through language, and this is exactly what Frege suggested for the first time. Dummett believes that by proposing the theory of “linguistic turn” in his works such as The Foundation of Arithmetic and Begriffsschrift, Frege prompted a change of epistemic question from thought-things relation to that of language-meaning. The Basis of this theory is the “context principle”, in which a word is meaningful only in the context of a sentence; which in turn, means that thoughts are transformed in sentences, and speaking of the structure of thought is to speak of the semantic relation betwen the components of a sentence. Such an approach by Frege triggered the appearance of analytic philosophy; although other German-speaking thinkers such as Bolzano, Meinong, and especially Husserl (with his theory of “intentionality”) had their share too. }, keywords = {meaning, Case, Truth, Thought, Linguistic Turn, Principality., }, title_fa = {خاستگاه‌هاى فلسفه تحلیلى به روایت مایکل دامت1}, abstract_fa ={دیدگاه رایج درباره فلسفه تحلیلى این است که فلسفه مزبور منشأى انگلیسى ـ آمریکایى دارد و راسل و مور نیز از بانیان آن هستند؛ ولى مایکل دامت معتقد است: خاستگاه واقعى فلسفه تحلیلى آلمان، و فرگه نیز مؤسس و پیش گام آن است؛ زیرا تحلیل فلسفى چیزى جز تحلیل اندیشه ها از رهگذر زبان نیست و این همان رسالتى است که نخستین بار فرگه آن را مطرح کرده بود. دامت معتقد است که فرگه با طرح نظریه «چرخش زبانى»، در آثار ماندگار خویش، به نام هاى «مقدّمه مبانى حساب» و «مفهوم نگارى» موجب شد تا پرسش شناسایى در فلسفه کلاسیک، یعنى نسبت میان تفکر و اشیا، به مسئله رابطه زبان و دلالت و معنا تبدیل شود. مبناى این نظریه، اصل «اصالت متن» است که بر اساس آن، فقط در متن جمله است که واژه معنا مى یاید؛ یعنى اندیشه ها از طریق جملات انعکاس مى یابند و سخن گفتن از ساختار اندیشه، سخن گفتن از پیوند معنایى اجزاى جمله است. البته، در اصل این اندیشه ها هستند که صادق یا کاذبند و جمله صرفآ معناى ثانوى، متعلق صدق و کذب قرار مى گیرد. این نوع رویکرد به مسئله شناسایى، که از سوى فرگه ارائه شده، همان چیزى است که موجب ظهور فلسفه تحلیلى شده است. سایر اندیشمندانى که عمومآ به زبان آلمانى مى نوشتند مثل بُلتسانو، ماینونگ و به ویژه هوسرل نیز با طرح نظریه «حیث التفاتى»، در نظریه چرخش زبانى و در نتیجه فلسفه تحلیلى نقش بسزایى داشته اند. }, keywords_fa = {معنا ,اندیشه ,مصداق ,صدق ,چرخش زبانى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2340}, eprint = {} }