@article { author = {Karimi, Mahdi}, title = {ارزش و گزاره‌هاى ارزشى از دیدگاه محقّق خراسانى}, journal = {معرفت فلسفی 20، تابستان 1387}, volume = {5}, number = {4}, pages = {165-192}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {An analysis of “good and bad” and “value statements” is an important issue in analytic ethics (meta-ethics) as one of the most disputed branches of philosophy of ethics. Although such issues in their current form are new to the field, their roots can be found in the history of ideas in different disciplines. In the history of Islamic thought, one can trace such issues in a variety of disciplines such as ethics, principles of jurisprudence (uṣūl al-fiqh), philosophy, and theology. Muḥaqiq Khurāsāni (Ākhūnd), a prominent figure in uṣūl, has analyzed this issue and came up with a theory that is regarded by many as an innovation without any precedent. According to him, “good” and “bad” means “sympathy and antipathy to the faculty of reasoning”. This article is an attempt to present, analyze, and evaluate this theory, while differentiating three domains of semantics, ontology, and epistemology. }, keywords = {value, Value Statements, Good and Bad, Analytic Ethics, Ākhūnd Khurāsāni., }, title_fa = {ارزش و گزاره‌هاى ارزشى از دیدگاه محقّق خراسانى}, abstract_fa ={تحلیل «نیک و بد» و «گزاره هاى ارزشى» یکى از مباحث مهم اخلاق تحلیلى (فرااخلاق) است که امروزه از مهم ترین و بحث انگیزترین شاخه هاى فلسفه اخلاق به شمار مى آید. گرچه این مباحث به شکل کنونى آن ساختارى نو دارد، ولى مى توان بُن مایه هاى آن را به طور پراکنده در گستره علوم و اندیشه ها تا دوردست هاى تاریخ جست وجو کرد. در سیر اندیشه اسلامى نیز علوم گوناگونى همچون اخلاق، اصول فقه، فلسفه و کلام بدان پرداخته و اندیشمندان متعددى درباره آن، از منظرهاى متفاوت به بحث نشسته اند. محقّق خراسانى (آخوند خراسانى) یکى از دانشمندان برجسته و کم نظیر علم اصول است که در این زمینه به تحلیل و نظریه پردازى پرداخته و بسیارى دیدگاه او را ابداعى در تحلیل ارزش ها دانسته اند که پیش از وى سابقه اى نداشت. وى معتقد است: «حسن» و «قبح» به معناى «ملایمت و منافرت نزد قوّه عاقله»اند. آنچه در این مقاله ارائه گردیده بیان و تحلیلى است از دیدگاه ایشان درباره ارزش و ناارزش (حسن و قبح) با تفکیک سه مرحله معناشناسى، هستى شناسى و معرفت شناسى. }, keywords_fa = {ارزش ,گزاره‌هاى ارزشى ,حسن و قبح ,اخلاق تحلیلى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2338}, eprint = {} }