@article { author = {Ghasemi, Ali mohammad}, title = {حیات برزخى از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنّت}, journal = {معرفت فلسفی 20، تابستان 1387}, volume = {5}, number = {4}, pages = {53-85}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {All theist philosophers and theologians believe in resurrection; however, they engage in debates over its nature and quality. According to Mullā Ṣadrā, those who think that it is impossible for human body to resurrect after it is perished, and only soul will be present in the hereafter, they are ignorant of the nature of the next world, and such an idea requires an esoteric interpretation of those verses in the Qur’an which explicitly indicate the physicality of resurrection. Ṣadr al-Muta’alihīn argues that every person, who enjoys a sound and healthy psych, and looks into the premises of bodily resurrection, would certainly come to the conclusion that the same human body will revive in the hereafter. Shaykh Ishrāq emphasizes the idea of bodily resurrection with an imaginal form. Still other philosophers such as Ibn Sīnā establish bodily resurrection through narrations from the Noble Prophet (peace be upon him and his progeny), and Muḥaqiq Ṭūsi considers it as an essential part of Islam. }, keywords = {Resurrection, Spiritual Resurrection, Bodily Resurrection, The Nature of Bodily Resurrection, Imaginal Form, Physical Body, Other-worldly Body., }, title_fa = {حیات برزخى از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنّت}, abstract_fa ={بدن ابزارى براى نفس مجرّد انسانى است که به وسیله آن مى تواند استعدادهاى نهفته خود را متبلور و شکوفا سازد. نفس، پس از قطع علاقه از بدن، در وعائى دیگر به نام عالم «برزخ» یا عالم «مثال»، با تعلق گرفتن به «قالب مثالى» یا «جسم برزخى»، به حیات خود ادامه مى دهد؛ حیاتى که همراه لذایذ یا رنج هاى ویژه اى است که نتیجه افکار، عقاید، اعمال، صفات و ملکات راسخ در نفوس در طول حیات دنیوى خواهد بود. این نوشتار، ابتدا به اثبات برزخ، از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنّت مى پردازد، سپس به برخى ویژگى هاى برزخ و برزخیان اشاره مى کند، و آن گاه دیدگاه برخى از فلاسفه را که معتقدند در برزخ، «تکاملى براى افراد وجود ندارد» به نقد کشیده است. نویسنده معتقد است فلسفه، هرگز نمى تواند مدعى شود که براى برزخیان ارتقاى درجه و تکامل یا سقوط بیشتر امکان ندارد، به علاوه این دیدگاه نه تنها مخالف بسیارى از روایات وارده در مورد عالم برزخ است، که با ظاهر برخى از آیات شریفه قرآنى نیز سازگارى ندارد. }, keywords_fa = {نفس ,روح ,برزخ ,بدن ,موت ,توفّى ,قبر ,مثال. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2335}, eprint = {} }