@article { author = {Shemali, Mohammad ali}, title = {پایه‌هاى اخلاق : سرشت، نیاز، و افعال اختیارى}, journal = {معرفت فلسفی 17، پاییز 1386}, volume = {5}, number = {1}, pages = {219-262}, year = {2007}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {A variety of theories in the philosophy of ethics have dealt with the problem of the source of ethics, among them we can refer to the theory based on natural law, the theory based on human nature, the theory based on needs, and the theory based on inter-personal agreements. Some of these theories, such as the latter one, have severe problems and are incapable of explaining ethical experiences. Some others, such as the one based on human nature, faces serious questions, although it seems that one may offer a new version of them that survives all difficulties. The author in this article suggests a theory that has a lot in common with the second and the third theory. In fact, it tries to combine the positive points of both while answering objections they face. This article explains the essence of “ethical command” and distinguishes it from social customs and conventions. Evaluating the view that considers “loving oneself” the only fundamental motivation, the author tries to explicate the role of other human desires in the formation of ethics and ethical decisions. The influence of different elements on ethical judgment is distinguished from each other, and the procedure of abstraction of ethical concepts is analyzed: comparing the relation between human nature, voluntary actions and attributes, and their positive and negative effects on a human being. }, keywords = {Philosophy of Ethics, human nature, Human Needs, Customs, Conventions, Ethical concepts, relativism, Ethical Ideal., }, title_fa = {پایه‌هاى اخلاق : سرشت، نیاز، و افعال اختیارى}, abstract_fa ={یکى از مهم ترین مباحث فلسفه اخلاق این است که خاستگاه اخلاق کجاست؟ و به عبارت دیگر، اخلاق برچه امر یا امورى مبتنى است؟ در این باره، نظریه هاى متفاوتى همچون نظریه مبتنى بر قانون طبیعى، نظریه مبتنى بر سرشت انسان، نظریه مبتنى بر نیازها، و نظریه مبتنى بر توافقات میان اشخاص ارائه شده است. برخى از این نظریه ها همچون نظریه مبتنى بر توافقات، داراى اشکالات اساسى بوده، از عهده تبیین تجارب اخلاقى برنمى آیند. برخى همچون نظریه مبتنى بر سرشت انسان با سؤالات جدّى مواجه است. ولى به نظر مى رسد مى توان تقریرى از آنها ارائه داد که از عهده همه دشوارى ها موفق بیرون آید. نظریه مختار در این مقاله داراى مشترکات زیادى با نظریه دوم و سوم بوده و در واقع، از امتیازات هر دو نظریه برخوردار است و در عین حال، سعى مى کند به اشکالات واردشده به آنها پاسخ گوید. این مقاله، علاوه بر تبیین ماهیت «امر اخلاقى» و تفاوت آن با آداب و رسوم، به خاستگاه اخلاق پرداخته و ضمن نقد دیدگاه کسانى که «حبّ ذات» را یگانه انگیزه اصیل انسان مى دانند، سعى مى کند جایگاه میل هاى اصیل انسانى در شکل گیرى اخلاق و فرایند تصمیم گیرى اخلاقى را تبیین کند. در این مقاله، همچنین عوامل دخیل در داورى اخلاقى از یکدیگر بازشناخته و توضیح داده شده است که چگونه مفاهیم اخلاقى از ملاحظه رابطه میان سرشت انسان، افعال و صفات اختیارى و تأثیرات مثبت یا منفى آنها بر وى انتزاع مى شوند. }, keywords_fa = {فلسفه اخلاق ,سرشت انسان ,نیازهاى انسانى ,آداب و رسوم ,مفاهیم اخلاقى ,نسبیت‌گرایى ,آرمان اخلاقى ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2330}, eprint = {} }