@article { author = {Hoseinzadeh yazdi, Mohammad}, title = {تحلیل معرفت و چالش‌هاى معاصر}, journal = {معرفت فلسفی 17، پاییز 1386}, volume = {5}, number = {1}, pages = {11-25}, year = {2007}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Defining, or analyzing, knowledge is among the essential issues dealt with in an epistemological approach, based on analytic philosophy. Most of the philosophers in analytic tradition try to suggest a philosophical, or realistic, definition of knowledge. To do so, they begin with criticizing the traditional definition of knowledge as “True Justified Belief”, and continue with its modification, ending up with a definition that is supposed to be comprehensive. They not only have not come to a consensus, but also their disagreements has widened. On the other hand, there are those who see it inappropriate to analyze knowledge. The author doubts that a philosophical or realistic definition of knowledge is needed. He even deems it impossible. Instead, he suggests that it is enough to have a conventional definition of knowledge, by which the dispute is resolved. Although some contemporary theoreticians share the idea of denying the possibility of a realistic definition for knowledge, the article tries to suggest a substitute to solve the dispute. }, keywords = {analysis, knowledge, Propositional Knowledge, self-evident concepts, Conventional Definition, Common Terms., }, title_fa = {تحلیل معرفت و چالش‌هاى معاصر}, abstract_fa ={در عصر حاضر، رویکردهاى گوناگونى در معرفت شناسى مشاهده مى شوند. در رویکرد مبتنى بر فلسفه تحلیلى، یکى از مباحث مهم و بنیادین «تحلیل معرفت» است. بسیارى از معرفت شناسانى که چنین رویکردى دارند به تحلیل فلسفى یا تعریف حقیقى آن پرداخته، پس از نقد تعریف سنّتى «معرفت»، تلاش کرده اند نقص هاى آن را ترمیم کنند و در نتیجه، تعریفى جامع و مانع ارائه دهند. اختلاف میان این عده درباره تعریف «معرفت» و بیان مؤلّفه ها یا شرایط آن و نیز درستى یا نادرستى اصل تحلیل، به رغم سال ها بحث و پژوهش، عمیق تر شده است. در مقابل، عده اى بر اساس مبانى ویژه خود، تحلیل معرفت را نادرست مى دانند. به نظر مؤلف، نه تنها به تحلیل فلسفى معرفت و تعریف حقیقى آن نیازى نیست، بلکه حتى این کار ناممکن است. اگر «معرفت» به تعریف نیاز داشته باشد، تعریف قراردادى کفایت مى کند. در واقع، نظر نگارنده درباره این مسئله دو جنبه دارد: سلبى و اثباتى. جنبه سلبى آن تردید در امکان دست یابى به تحلیل دقیق معرفت یا انکار آن است، و جنبه اثباتى آن ارائه راه حلى براى حل مسئله. البته برخى از معرفت شناسان معاصر بر اساس مبانى ویژه خود، به نتیجه اول رسیده اند؛ اما به جهت دوم تاکنون توجهى نشده است. این مقاله تلاش کرده است راه حلّى براى مسئله مزبور ارائه دهد که با آن مى توان به این نزاع طولانى خاتمه داد. }, keywords_fa = {معرفت ,تحلیل ,معرفت قضیه‌اى ,مفاهیم بدیهى ,تعریف قراردادى ,واژه‌هاى متعارف. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2324}, eprint = {} }