TY - JOUR ID - 232 TI - ماهیت «حکایت» از دیدگاه استاد مصباح / مهدى برهان مهریزى ـ مجتبى مصباح JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Mojtaba, Mesbah AD - دانشیار - گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Mahdi, AD - استادیار - دائره المعارف آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 6 IS - 3 SP - 11EP - حکایت ,محکى ,حاکى ,مشابهت تام ,توجه نفس ,مصباح ,حکایت شأنى. ,DO - AB - عموم فلاسفه مسلمان بر این باورند که صورت هاى ذهنى بالفعل، از ماوراى خود حکایت دارند و آن را امرى بدیهى تلقّى مى کنند؛ امّا دیدگاه استاد مصباح در این باره متفاوت است. در این نوشتار، کوشش شده است تا در سخنان استاد تأمّل، و دیدگاه ایشان تحلیل و تبیین شود. از نظر استاد، حکایت در عمده مراحل (تصوّرات و قضایا) بالقوّه، و فقط در تصدیقاتِ صادقْ بالفعل است. به عقیده ایشان، براى روشن شدن نحوه حکایت صورت هاى ذهنى، باید پدیده «حکایت» را تحلیل کرد. به منظور دست یابى به تعریف صحیح و دقیق حکایت، مى توانیم با توجه به کاربرد حکایتْ به تحلیل و بررسى مصادیقى بپردازیم که با علم حضورى مى یابیم، تا ببینیم ویژگى حکایت گرى تحت چه شرایطى بر مفاهیم ذهنى صادق است؛ سپس، از طریق تقیید تصوّرات کلّى، توسط این شرایط به تعریف حکایت پى مى بریم. براى این منظور، باید ارکان و شرایط حکایت را به دقت مورد تحلیل قرار دهیم. نتیجه کار این خواهد شد که «حکایت واقعیتى است روان شناختى؛ و مقصود از آن، انتقال طبیعى ذهن از حاکى به محکى است، به جهت مشابهت تامّى که بین حاکى و محکى وجود دارد.» بر اساس این دیدگاه، براى «مشابهت تام» و ـ به تبع آن ـ براى حکایت، مى توان مراتبى را در نظر گرفت که طبق این مراتب، حکایت به شأنى محض، تصوّرى غیرقضیه اى، تصوّرى قضیه اى، تصدیقى و حکایت صادق تقسیم مى شود. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/232 L1 - ER -