@article { author = {Qurbani, Rahim}, title = {حکمت و فلسفه}, journal = {معرفت فلسفی 15، بهار 1386}, volume = {4}, number = {3}, pages = {225-258}, year = {2007}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {حکمت و فلسفه}, abstract_fa ={معناشناسی «حکمت» از این نظر که پارادایم و مسیر شکل گیری آن را تعیین و تصحیح می کند، حایز اهمیت است. این مسئله بر اساس مبانی حکمت متعالیه بررسی شده است و راه گشایی برای فهم و تصور درست از حکمت متعالیه و مسائل آن به شمار می رود. ده تعریف عمده از آثار ملّاصدرا در این مقاله مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. مهم ترین این تعاریف عبارتند از: «معرفة حقائق الاشیاء»، «معرفة اللّه»، «معرفة النفس» و «استکمال النفس الانسانیة». هر یک از تعاریف ده گانه پس از ارزش یابی، به گونه ای به تعریف نخست بازگشت دارد. در پایان، برخی از نتایج مهم این بررسی ها یادآوری شده است; از جمله: دغدغه اصلی ملّاصدرا، جامعیت حکمت متعالیه بر همه علوم نوین، راهگشا بودن آن در فهم مسائل علمی جدید، و کامل ترین پارادایم بودن «حکمت متعالیه» بر اساس تعریف. }, keywords_fa = {معرفت ,فلسفه ,حکمت متعالیه ,حکمت ,نوصدرایی ,معرفت شناسی ,هستی شناسی ,غایت شناسی ,معرفه اللّه ,معرفه النفس ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2290}, eprint = {} }