TY - JOUR ID - 2282 TI - اعتباریّت ماهیت از عرش عینیت تا فرش سرابیّت JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Hasan, Muallemi AD - استاد - دانشگاه باقرالعلوم (ع) Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 1 IS - 3 SP - 89EP - 106اعتباریّت ماهیت ,اطلاق وجود و موجود ,حیث تقییدی ,عینیت ماهیت ,حدّیت ماهیت ,سرابیّت ماهیت ,DO - AB - تفسیر اعتباریّت ماهیت در نظر همه کسانی که قایل به اصالت وجود هستند، از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در این تفاسیر، فاصله ای از عینیت ماهیات با وجودات خاص خود تا سراب کلی بودن ماهیات وجود دارد و می توان به سه تفسیر رسید که در هر تفسیر نیز دو تبیین جزئی تر وجود دارند و حاصل آنها شش تفسیر برای اعتباریّت ماهیت قابل طرح و بررسی است: 1. ماهیت عین وجود است؛ همچون صفات حق که عین ذات حقّند، و ماهیت با این اتحاد با وجود، به عین وجود موجود می شود و ثبوت تحلیلی پیدا می کند. 2. ماهیت عین وجود است؛ همچون صفات حق، ولی با این اتحاد همچون وجود موجود نمی شود، بلکه فقط موجود حقیقتا بدان متصف می شود. 3. ماهیت حدّ وجود است و همچون سطح وحجم، که نحوه وجودجوهرند، نحوه ثبوتی وجود است. 4. ماهیت حدّ وجود است و همچون نقطه، که عدم است، هیچ نحو ثبوتی ندارد و صرفا جنبه عدمی دارد. 5. ماهیت سراب است، ولی سرابی که ساخته محض ذهن باشد نیست، بلکه از تعامل ذهن و نحوه موجودات حاصل می آید. 6. ماهیت سراب محض و ساخته صد درصد ذهن است و هیچ اثر و جای پایی در خارج ندارد. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2282 L1 - ER -