@article { author = {Oboodiyat, Abdolrasuol}, title = {تطابق عوالم}, journal = {معرفت فلسفی 3، بهار 1383}, volume = {1}, number = {3}, pages = {55-88}, year = {2004}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تطابق عوالم}, abstract_fa ={مبحث تطابق عوالم در حکمت متعالیه، متأثر از مبحث حضرات خمس در عرفان نظری است. در این مقاله، ابتدا وجود خاص (یا فرد) ماهیت و وجود جمعی آن توضیح داده می شوند و سپس بر اساس تشکیک در ماهیتْ افراد طولی ماهیت و بر اساس تشکیک در وجودْ وجودات طولی ماهیت تصویر می شوند. هم افراد طولی ماهیت، که به نظریه مثل افلاطونی می انجامند، و هم وجودات طولی ماهیت، هر دو، به نحوی نظریه تطابق عوالم را تبیین می کنند امّا با توجه به مقبول نبودن تشکیک در ماهیت، در حقیقت، وجودات طولی ماهیت اند که توجیه گر تطابق عوالم اند. در پایان مقاله، به قاعده «کل ما هو أشدّ وجودا، فهو اشدّ احاطة للمعانی و الماهیات» که بر وجودات طولی ماهیت متفرع است، و قاعده «بسیط الحقیقة کل الاشیاء»، که حالت خاصی از قاعده اول است، و سپس به تتمیم مسئله «ماهیت نداشتن واجب بالذات»، که نتیجه قاعده اخیر است، اشاره می شود. }, keywords_fa = {حقیقت ,ماهیت ,بسیط الحقیقه ,واجب بالذات ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2281}, eprint = {} }