TY - JOUR ID - 227 TI - چالش‌هاى جامعه‌شناختى فراروى معرفت علمى و راه‌حل‌هاى ارائه شده JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Ebrahim, Ekhlasi AD - دانشیار - گروه جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی AU - Abolghasem, Fatehi AD - Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 6 IS - 4 SP - 173EP - 224پوزیتیویسم ,معرفت شناسى ,فلسفه علم ,جامعه شناسى علم ,تامس کوهن. ,DO - AB - مقاله حاضر ضمن تبیین مبانى معرفتشناختى «دانش تجربى»، به بررسى چالشهاى معرفتى پیشروى «فلسفه پوزیتیویستى علم» پرداخته است. استقبال چشمگیر از نظریه تامس کوهن در زمینه «پارادایمهاى علمى» و به دنبال آن، پذیرش تأثیر عوامل اجتماعى در محتوا و جهتگیرى معرفت علمى از سوى جامعهشناسان معرفتى، چالشهاى مذکور را ذیل عناوین جدیدى مانند مطالعات فرهنگى، اجتماعى و فمینیستى علم برجسته کرده است. یافتههاى این مقاله نشان مىدهد که نسل جدید فیلسوفان علم مىکوشند با ارائه الگوهاى متقاطع از ابعاد اجتماعى معرفت علمى، فلسفه معاصر علم را به گونهاى ارتقا بخشند که علاوه بر توجه به تأثیرات اجتماعى فناورى، که مورد تأیید جامعهشناسان علم است، تدابیر نظرى لازم را در جمع بین اعتبار معرفتى گزارههاى علمى و ملاحظه زمینههاى سیاسى، اخلاقى و فرهنگى آن فراهم سازد. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/227 L1 - ER -