@article { author = {Hoseinzadeh, Mohammad and Fayyazi, Gholam Reza}, title = {بررسى استدلال‏ ناپذیرى قضایاى اوّلى و نتایج متفرّع بر آن از دیدگاه آیت‏ اللّه جوادى آملى}, journal = {معرفت فلسفی 33، پاییز 1390}, volume = {9}, number = {1}, pages = {11-38}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Primary premises, as one of the most important parts of a demonstration, play an essential role in the epistemological system of foundationalism. Some philosophers, including Ayatollah Javadi Amoli, believe it impossible to prove primary premises through a demonstration. Before him, Fakhr Rāzi and Mullā Sadrā had suggested the same idea, and Ayatollah Javadi Amoli has put the last touches on it, and has answered its critiques. Therefore, the present article briefly evaluates the arguments suggested by Razi and Mulla Sadra, and then appraises, in more detail, that of Ayatollah Javadi Amoli. Finally, the authors conclude that there is no reason for considering the principle of the impossibility of coexistence and negation of two contradictories as the first of the first things.}, keywords = {First Premise, Self-evident, Deductive Syllogism, Complementary Syllogism, Middle Term, Mother of all Propositions, Determination, Certainty, Impossibility of Contradiction, }, title_fa = {بررسى استدلال‏ ناپذیرى قضایاى اوّلى و نتایج متفرّع بر آن از دیدگاه آیت‏ اللّه جوادى آملى}, abstract_fa ={قضایاى اوّلى، که از مهم‏ترین اصول اوّلیه مقدّمات برهان به شمار مى‏روند، نقشى اساسى در نظام معرفت‏شناسى مبناگرا ایفا مى‏کنند. برخى از حکما قائل هستند که این قضایا قابل اقامه برهان نیستند. در این مقاله، نظر آیت‏اللّه جوادى آملى مبنى بر استدلال‏ناپذیرى قضایاى اوّلى مورد بررسى قرار گرفته است. البته، چون این نظر را نخست فخر رازى و ملّاصدرا مطرح کرده‏اند و سپس آیت‏اللّه جوادى آملى آن را تکمیل کرده و به اشکالات واردشده بر آن پاسخ داده است، گذشته از بررسى تفصیلى نظر آیت‏اللّه جوادى آملى، دیدگاه فخر رازى و ملّاصدرا را نیز به اجمال بررسى کرده‏ایم. در پایان مقاله حاضر، به این نکته اشاره شده است که هیچ وجهى براى اولى‏الأوائل بودن اصل امتناع تناقض وجود ندارد. }, keywords_fa = {یقین ,جزم ,اصل امتناع تناقض ,بدیهى ,ملّاصدرا. ,قضیه اوّلى ,قیاس استنتاج ,قیاس تتمیم ,حدّ وسط ,امّ‏القضایا ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2267}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_2.pdf} }