TY - JOUR ID - 226 TI - پديدارشناسى هوسرل: ايده‌آليسم محض يا ايده‌آليسم استعلايى؟ JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Fahimeh, AD - AU - Hamid reza, AD - استاد - گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 6 IS - 4 SP - 139EP - 172شهود ,حیث التفاتى ,پدیدارشناسى ,هوسرل ,ایدهآلیسم محض ,ایدهآلیسم استعلایى ,آگاهى و همدلى ,احاله ,صورت (ماهیت). ,DO - AB - ایدهآلیسم هوسرل نظریهاى است که به عنوان علم انضمامى، در حوزههاى خاص قابل تبیین است. این ایدهآلیسم، وجود عالَم واقعى و عالم طبیعت را انکار نمىکند؛ با این حال، نگاه پدیدارشناسانه وى به عالم واقع و طبیعت، با دیگر نگاههاى معرفتشناختى متفاوت است. در این نوشتار، تلاش خواهد شد تا از راه تحلیل مفاهیم و اصطلاحات موردنظر هوسرل، در برابر دیدگاهى که ایدهآلیسم هوسرل را ایدهآلیسم محض مىداند، موضعگیرى و با بیان دلایلى، نشان داده شود که در تحلیل دقیق، نظریه او را باید ایدهآلیسم استعلایى نامید مفاهیم کاربردى شامل مفهوم «آگاهى و همدلى»، «تأویل یا احاله»، «حیث التفاتى»، «شهود» و «ماهیت» مىباشند که هرکدام در معناى خاص خود، استعلایى بودن پدیدارشناسى هوسرل را توصیف و تبیین مىنمایند. نگارندگان مقاله حاضر بر آن هستند تا نشان دهند که در پدیدارشناسى استعلایى هوسرل، هر آنچه متعلّق به این عالم است، ضرورتآ تمام تشخّص معنایى خود را علاوه بر وضعیت وجودشناختى آن به دست مى آورد؛ به همین لحاظ، هوسرل در کتاب ایدهها همه کوشش خود را به کار مىگیرد تا به تمایز دقیقى میان پدیدارشناسى به عنوان روش، و پدیدارشناسى به عنوان معرفت دست یابد. پدیدارشناسى هوسرل توانایى خود را در توصیف همه جنبههاى فلسفى و علمى به نحو گسترده پوشش داده است. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/226 L1 - ER -