@article { author = {Kord firuozjaee, YarAli}, title = {حقیقت نفس و حدوث جسمانى آن در نزد فارابى}, journal = {معرفت فلسفی 32، تابستان 1390}, volume = {8}, number = {4}, pages = {11-26}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {There are two major theories, in the Islamic philosophy, regarding the reality of the soul and its origination. On the one hand, the Peripatetics believe in its incorporeal origination and survival, while the Sadraians consider it as being corporeal in its origination, and incorporeal in its survival. Normally, people think of Farabi, as a Peripatetic, to belong in the first camp, but it is not true. The authors of is article tries to show that Farabi considers human being as one of the bodies, comprised of matter and form. It remains corporeal before reaching the state of intellect. Only those who can comprehend rational concepts and intelligibles, attain immateriality and posses incorporeal souls. They resemble immortal intellects. Other souls, however, will perish with the corruption of their bodies and annihilate like other animals (and therefore, have no heaven or hell). }, keywords = {Farabi, soul, Nafs, Corporeal Origination of the Soul, Incorporeal Survival of the Soul., }, title_fa = {حقیقت نفس و حدوث جسمانى آن در نزد فارابى}, abstract_fa ={در تاریخ فلسفه، درباره حقیقت نفس و چگونگى حدوث آن، دو گروه به طرح دیدگاه پرداخته‏اند: 1) مشّاییان؛ 2) صدراییان. مشّاییان «نفس» را روحانیه‏الحدوث و روحانیه‏البقاء مى‏دانند، امّا صدراییان آن را جسمانیه‏الحدوث و روحانیه‏البقاء مى‏پندارند. تصوّر مى‏شود فارابى نیز که یکى از مشّاییان به حساب مى‏آید، همین قول را پذیرفته است؛ ولى در حقیقت، این‏طور نیست و او را باید قائل به حدوث جسمانى نفس دانست. فارابى بر آن است که انسان یکى از اجسام، و مرکّب از مادّه و صورت است. از نظر او، نفس انسان در ابتداى تکوّن در مادّه حادث مى‏شود و تا زمانى که به مرتبه تعقّل نرسد، همچنان مادّى و جسمانى است. آن عدّه از انسان‏ها که به درک معقولات، و مرتبه تجرّد مى‏رسند، و داراى نفس غیرمادّى‏اند، به عقول فناناپذیر مى‏مانند؛ امّا سایر نفوس نظیر بقیه صورت‏هاى هیولانى، با فروپاشى مادّه و بدن، فاسد مى‏شوند و سرانجام همچون جانوران نابود مى‏گردند (از این‏رو، پس از مرگ، زنده نیستند و بهشت و جهنّم ندارند.) }, keywords_fa = {نفس ,فارابى ,حدوث جسمانى نفس ,بقاى روحانى نفس. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2247}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/1_OP_1.PDF} }