@article { author = {Mahdavi, Mansor and Sadeghiyan, Mohammad javad}, title = {بررسى و نقد هستى و وجود از منظر هگل}, journal = {معرفت فلسفی 28، تابستان 1389}, volume = {7}, number = {5}, pages = {167-183}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {Existence is one of the most basic concepts in the philosophy of Hegel as it is a starting point in his logic. This article inquires about this important concept in the thought system of Hegel. The authors discuss Hegel’s idea about the unity of existence and consciousness, its abstract nature because of the rules governing Hegel’s triads, and Hegel’s arguments for existence being a primary concept. They will look into his justifications for building other concepts on this basis, as well as his divisions for existence. The way Hegel differentiates between existence and being is another issue to be discussed in this article. The authors also criticize Hegel’s ideas in these regards. }, keywords = {Hegel, existence, being, Absolute Idea, Divisions of Existence, Existence and Definite Being, }, title_fa = {بررسى و نقد هستى و وجود از منظر هگل}, abstract_fa ={هستى یکى از زیربنایى‏ترین مفاهیم فلسفه هگل است که نقطه شروع منطق او نیز شمرده مى‏شود. در این مجال، به بررسى مقوله هستى در منظومه فکرى هگل مى‏پردازیم. یگانگى هستى با شناسایى و اینکه هستى در نظر هگل داراى تجرّد است و این تجرّد ناشى از قواعدى است که او براى سه‏پایه‏هاى خود وضع مى‏کند، از جمله مباحث ماست. از دیگر نقاط مهمّ بررسى هستى، یافتن دلایل هگل در نخستین بودن این مقوله است؛ و اینکه او با چه توجیهى دیگر مقولات متکثّر خود را بر این پایه مى‏نهد؟ هگل همچنین براى هستى تقسیماتى قائل شده که ذکر آن آمده است. نکته قابل توجه دیگر تفاوتى است که او میان «وجود» و «هستى» مى‏نهد، این دو را با ظرافت از هم جدا مى‏کند و هریک را در جایگاه خاصّ خود قرار مى‏دهد. در کنار این مباحث، سنجش نظریات هگل به محک نقد، از دیگر محورهاى اصلى ماست که کوشیده‏ایم به نحو منصفانه آن را بررسیم. }, keywords_fa = {هگل ,هستى ,مثال مطلق ,تقسیمات هستى ,وجود و هستى متعیّن. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/204}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/7_2.pdf} }