@article { author = {Rezaei, Morteza and Yazdanpanah, Sayyed Yadullah}, title = {«مُثُل» در نگاه شیخ اشراق و تطبیق اجمالى آن با اندیشه افلاطون}, journal = {معرفت فلسفی 28، تابستان 1389}, volume = {7}, number = {5}, pages = {131-165}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {1735-4545}, eissn = {2980-8294}, doi = {}, abstract = {The Theory of Ideas suggested by Plato has had a great impact on different fields of philosophical discussion because it suggests a wider universe including being with a distinctive feature. Shaykh Ishrāq, Shahābuddin Suhrawardi sympathized with this theory. He gives a determining place to “ideas” in his ontological system and tries to establish it through firm arguments. He also makes all his efforts to give this theory a more plausible and more rational structure by explaining the relation of the world of ideas with its superior and inferior worlds. This article is an inquiry into the definition and nature of ideas from the viewpoint of Plato and Shaykh Ishrāq, the latter’s arguments for establishing such a world, and the place of this theory in the ontological system of the two thinkers. The main objective of the author, however, has been to investigate about Suhrawardi’s point of view; therefore, Plato’s theory has been discussed in order to show the commonalities and the differences between the two theories. }, keywords = {Ideas, Theory of Ideas, Plato, Shaykh Ishrāq, Suhrawardi, Ontological System., }, title_fa = {«مُثُل» در نگاه شیخ اشراق و تطبیق اجمالى آن با اندیشه افلاطون}, abstract_fa ={طرح «نظریه مُثُل» و حضور تأثیرگذار آن در مباحث گوناگون فلسفى، مستند به افلاطون است و به دلیل آنکه دایره هستى را گسترده‏تر ترسیم مى‏کند و از وجود موجوداتى با صفاتى ویژه سخن مى‏گوید، در دوره‏هاى گوناگون فلسفى و تاریخى موضوع گفت‏وگو بوده است. یکى از طرف‏داران این نظریه شیخ اشراق، شهاب‏الدین سهروردى است که جایگاهى تعیین‏کننده به مُثل در نظام هستى‏شناختى خود مى‏دهد و مى‏کوشد از سویى با ارائه ادلّه‏اى متقن وجود این عالم را اثبات کند و از سوى دیگر، با تبیین روشن نسبت این عالم با مراتب وجودى مافوق و مادون آن، چهره‏اى معقول‏تر و پذیرفتنى‏تر در قیاس با تبیین افلاطون به آن ببخشد. مقاله حاضر کاوشى است در چیستى مُثل از نگاه افلاطون و شیخ اشراق؛ ادلّه‏اى که شیخ اشراق براى اثبات عالم مُثل ارائه کرده است، و نیز جایگاهى که مُثل در نظام هستى‏شناختى این دو متفکر دارد. از آنجا که مقصود اصلى نگارنده، بررسى نگاه سهروردى به مُثل بوده است، دیدگاه افلاطون نیز به اجمال کانون توجه قرار گرفته است تا اشتراکات و تفاوت‏ها بهتر خود را نمایان کند. }, keywords_fa = {افلاطون ,شیخ اشراق ,سهروردى ,مُثل ,نظریه مُثل ,نظام هستى‏شناختى. ,}, url = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/203}, eprint = {https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/6_2.pdf} }