TY - JOUR ID - 2021007 TI - بازخوانی علیت ذهنی از منظر نوخاسته‌گرایی با تأکید بر مشکل طرد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - morteza, Rajabi AD - دکتری فلسفه - موسسه امام AU - Mohammad, AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 21 IS - 4 SP - 95EP - 112عليت ,ذهن ,عليت ذهني ,اشکال طرد ,نوخاسته‌گرايي ,DO - 10.22034/marefatfalsafi.2024.2021007 AB - در دیدگاه «نوخاسته‌گرایی» امور ذهنی دارای قدرت علّی مستقلی هستند و ازاین‌رو علیت ذهنی در این دیدگاه پذیرفته می‌شود. علیت ذهنی ناظر به ارتباط میان امور ذهنی و بدن است و در سطح علیت، میان امور ذهنی ـ بدنی، ذهنی ـ ذهنی و بدنی ـ ذهنی مطرح می‌شود. در این میان علیت ذهن ـ بدن که در فلسفة ذهن از آن به «علیت رو به پایین» گفته می‌شود، با چالش‌های مهمی مواجه است. طرد علّی یکی از اشکالات مهم علیه علیت ذهنی به شمار می‌آید. بنا بر اشکال طرد علّی، پدیده‌های فیزیکی (از جمله فعل و انفعالات بدنی) علل فیزیکی دارند و به ساختار عصبی انسان که توسط مغز پایش می‌شود، منتهی می‌گردند. در این صورت پدیدة فیزیکی به عامل ذهنی نیاز ندارد؛ زیرا لازمة چنین امری پذیرش تعین مضاعف (تداخل علل) است که امری مردود به‌شمار می‌رود. اشکال طرد مبتنی بر پذیرش اصل «بستار» علّی فیزیکی است. این مقاله که به روش «توصیفی ـ تحلیلی» صورت گرفته، اصل «بستار» علّی فیزیکی را به‌مثابة یکی از مقدمات اشکال طرد، نقد کرده و حاصل آن این است که مشکل طرد از مقدمات لازم برای نفی علیت ذهنی برخوردار نیست. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2021007 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2021007-1735023453.pdf ER -