TY - JOUR ID - 2020876 TI - جایگاه آموزه های نقلی در فلسفه اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 4 LA - fa SN - 1735-4545 AU - Rasool, Naderi AD - دانشجوی دکتری - سطح 4 حوزه علمیه قم AU - Abdolhosein, Khosropanah AD - استاد - گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 22 IS - 1 SP - 39EP - 58روش‌شناسي فلسفة اسلامي ,آموزه‌هاي نقلي ,قول معصوم ,ابن‌سينا ,شيخ اشراق ,صدرالمتألهين ,DO - 10.22034/marefatfalsafi.2025.2020876 AB - مسئلة اصلی این تحقیق که با روش تحلیلی ـ توصیفی بررسی شده، شناخت جایگاه آموزه‌های نقلی در فلسفة اسلامی با تأکید بر متون فلسفی سه مکتب اصلی فلسفه است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد آموزه‌های نقلی از دو جهت می‌تواند در فلسفه بررسی گردد: به‌عنوان مبدأ برهان یا کارکردی غیر مبدأ برهان. قول معصوم نمی‌تواند مبدأ برهان قرار گیرد؛ زیرا علاوه بر مباحث سندی، باید مدلول یقینی داشته باشد، جهت صدور روشن باشد و در نهایت، با یک قیاس واقع‌نمایی کلام معصوم اثبات شود. بنابراین نیازمند تلاش برای به دست آوردن استدلال است. آموزه‌های نقلی در مقام گردآوری در مسئله‌سازی برای فلسفه و ارائة تصویر صحیح از برخی مسائل فلسفی و ارائة جهت‌دهی‌های کلی به فیلسوفان مسلمان مدد رسانده است. در مقام داوری، فیلسوفان در کشف برخی برهان‌ها یا برخی مغالطات در استدلال‌های فلسفی که در ظاهر برهانی بوده‌اند یا به‌عنوان مؤید برهان‌های فلسفی خود، از آموزه‌های نقلی بهره برده‌اند. UR - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2020876 L1 - https://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/article-files/2020876-1739097914.pdf ER -